Altar dedicat a Davide Lazzaretti al Monte Labbro, a la Toscana (foto de Susan Fateh) |
Nota per els estudiants de l'assignatura Antropologia Religiosa del Grau d'Antropologia Social de la UB, enviat l'abril de 2017.
SOBRE LA SUPERACIÓ ESCATOLÒGICA DEL PRESENT
Manuel Delgado
Com a una continuació del tema del carisma en Weber vàrem abordar la qüestió dels moviments profètics, apocalíptics o mil·lenaristes, tots els qual tenen un component carismàtic. Diguem-ne d'entrada que l'adveniment del mil·lenni –el final provisional del temps i la conformació d'una nova societat per una superació escatològica del present– serà col·lectiu, en el sentit que ha de ser gaudit pels fidels com col·lectivitat; terrenal, ha de realitzar-se a la terra i no al cel; imminent, ha de produir-se aviat i d'una forma sobtada; total, ja que transformarà completament la vida en la terra, de forma que serà no una millora del present sinó la perfecció; miraculós, en tant que ha de produir-se per o amb l'ajut d'una intervenció sobrenatural.
La noció de
messianisme remet a les tradicions escatològiques judaiques, heretades per l'islam
i el cristianisme. El punt de partida és el pensament religiós iranià, que
recull la idea d'una batalla final entre Ohmarzd i Ahriman, que acabarà amb la
resurrecció dels morts, el càstig als malvats i el judici, consistent en la
ordalia del metall fos, en el que els justos no patiran cap mal. Finalment serà
destruït el mal i tot, fins i tot els pecadors, seran renovats per tota l'eternitat.
A la tradició profètica jueva s'estableix l'esperança del regne de Déu,
associada amb la reunificació de les tribus d'Israel, la fi de tota opressió
estrangera i l'aparició d'un messies que renovarà la monarquia sagrada i
guerrera instaurada per David i Salomó.
pareix al zoroastrisme, i Plató i Virgili fan al·lusió a les profecies
de l'any 1000.
Ja des de la seva
arrel històrica, tot messianisme -i per extensió tot profetisme- ja implica la
superació de la dimensió religiosa de la política i militar, és a dir ter unes
connotacions inequívocament relatives a la conquesta de l'estat i al govern de
les nacions. Consisteix en l'esperança en un regne diví i en la vinguda d'un
messies salvador, la presència del qual implicarà l'abolició de les vicissituds
del temps present i la instauració o restauració d'un ordre social harmoniós.
Aquesta ideologia religiosa apareix com a referència freqüent en comunitats que viuen situacions de crisi,
desestructuració, sotmetiment, etc.
Allà on s'ha
produït als països no occidentalitzats, sol ser conseqüència del contacte amb
missioners cristians o protestants o de l'existència d'un procés
d'islamització, per molt que utilitzi materials ja disponibles en les
respectives tradicions culturals: mites del paradís original, de la terra sense
mal, del retorn dels déus fundadors, edat d'or; pràctiques cultuals associades
amb el xamanisme o la possessió, que certifiquen la possibilitat de contactar
directament i sense sacerdots amb les divinitat; Institucions de reialesa
divina, monarquies sagrades; existència de cultes antibruixeria.
En aquestes
societats els messianismes permeten superar les oposicions normals entre monoteisme
i politeisme o paganisme, al col·locar la religió en un punt de trobada amb
allò polític, sobre tot allà on les representacions del món constitueixen
l'edifici ideològic a partir del qual la societat pot ser pensada com un tot
harmoniós. No és tant un sincretisme, como l'expressió de la capacitat que té
el monoteisme por incorporar-se als sistemes culturals existents,
proporcionant-li un model holístic i globalitzador de la realitat i del seu
sentit teleològic.
Aquest
sincretisme d'inspiració judeocristiana no introdueix per tant una ruptura en l'ordre
de les concepcions religioses, sinó que s'inscriu en la persistència d'un
moviment regular de tornada als fonaments que es al mateix temps polític i religiós i que apel.la a la instauració d'un
ordre social lliure de les imperfeccions del present. Les societats
occidentals contemporànies han conegut diferents moviments d'inspiració
profetista. El moviment de Lazzaretti, el messies de Monte Amiata, a la
Toscana, que va declarar-se messies al 1878, al morir Pius IX. Va declarar que descendiria
de les muntanyes per implantar la república de Déu, mobilitzant milers de
persones que van anar a rebre'l.
Termes
fonamentals per definir aquests moviments. Mil.lenaristes.
Al.lusió als 1000 anys de regnat terrenal del Messies segons la tradició
jueva. A l´Ap. s'estableix que el regnat de Crist sobre la terra duraria mil
anys, entre la resurrecció dels justos fins la resurrecció dels malvats, que l'esdeveniment
del final del temps que dona inici al Judici final. Profètics. Postulen l'acompliment de la Profecies, en el cas
cristià bíbliques relatives a la fi dels temps.
Quiliàsmics. Del llatí quilia
1000. Apocalíptics. Ve del grec apokalypsis “revelació´”, aplicada a la
literatura jueva que revela esdeveniments futurs que entren en el designi de
Deu. Aquesta revelació es relaciona amb l'alliberament d'Israel de l'opressió
dels pagans. Yahvé va complir la seves promeses a Abraham d'alliberar el seu
poble a i establir-lo a Canaan, la terra promesa. Les posteriors calamitats que
van patir els jueus requerien una explicació que deixés a estalvi la justícia
de Yahvé, que va ser atribuïda pels profetes als pecats comesos, als mateix
temps que es prometia una futura restauració. Els llibres
apocalíptics més importants són els d'Henoc, l'Apocalipsi de Baruc, el quart
llibre d'Esdras, l'Assumpció de Moisès, el llibre dels Jubileus, el Testament
dels Dotze Patriarques. Pel que fa als cristians els més importants són
l'Apocalipsi de Joan, i hi han passatges
a Mateo, Marc i Lluc.
Escatològics. Del grec eschata,
“les coses darreres”, utilitzat per referir-se a les creences relatives a la
mort, el judici, el purgatori, l'ínfer. Als monoteistes, l'escatologia
al.ludeix a la redempció del poble de deu i el càstig als pecadors i als
gentils.
Parusia. Del grec parousia, vinguda d'un
déu per ajudar els homes, entrada triomfal d'un sobirà en els seus dominis. És
omnipresent al NT en referència a la vinguda del regne de Déu, al dia de la
salvació, la gran parusia del Senyor. Les esglésies orientals ho recullen litúrgicament
amb la invocació Maran atha !, vina
Senyor! En teologia cristiana
significa Segona Vinguda o Segon Advent. La patrística
esta força preocupada per l'assenyalament de quan és la parusia : ja ha
tingut lloc, és imminent, trigarà molt encara.
Un dels escassos
exemples de mil.lenarisme no derivat del contacte amb l’expansió de les
religions monoteistes va ser el protagonitzat, ja des d’abans de la Conquesta,
pels tupí-guaranis i els seus xamans-profetes, els karay. Aquests indis amazònics van emprendre grans migracions per
la selva, molt sovint amb conseqüències catastròfiques, en busca de la ywy mara ey, la Terra sense Mal, un
indret mític en els que podrien deslliurar-se per sempre dels perills i
mancances del seu present.. Aquesta
mateixa preocupació per assolir el lloc on construir una comunitat feliç ens la
trobem en tots els moviments profetistes i apocalíptics que resulten de la
incorporació als imaginaris de les societats pre-modernes de la idea de temps
lineal, d’esperança quiliasta i de redempció col.lectiva de les malaurances
terrenes.
L’expectació d’un
temps i un espai sense mal no la trobem a penes en les societats orientals,
dominades pel pessimisme propi de les concepcions circulars del temps, amb
l’excepció dels corrents derivats de la creença en Metteyya o Maitreya, el Buda
futur. En canvi el que Mark Horkheimer anomenava «somni d’ordre de vida
veritable i just», és previsible en societats que han rebut préstecs de les
religions de salvació i que molt sovint ja estaven en possessió de mites d’un
moment fundador perfecte : paradisos terrenals, arcàdies, edats d’or,
estats de natura, etc. De fet, tot moviment mil.lenarista opera una mena
d’inversió dels termes propis de la lògica mítica. Si aquesta situa el moment i
el lloc de plenitud al principi dels temps, en una mena in illo tempore, els moviments apocalíptics instal.len la societat
idíl·lica, amb freqüència sota la forma de teonomia
o manifestació terrenal del regne de Déu, com la conseqüència d’un procés
teleològic, la inspiració del qual sol ser la concepció de superació
escatològica de la història que les religions monoteistes van adoptar del
judaisme i aquest, via essènia, de les religions iranianes anteriors a la
reforma zoroastriana.
Parlem doncs de
la utopia, terme del qual
l’etimologia remet a dos significats distints per compatibles : l’outopia, o «lloc d’enlloc», emparentada
amb la ucronia o país de mai per mai,
i l’eutopia o «lloc de la felicitat».
En tots dos casos, l’oposició s’estableix amb la topia, és a dir el lloc on
s’és, com a imatge de l’estat de coses imperant. La lògica utòpica és, així
doncs, una lògica espacial, en la que el tema central és sempre el de les
condicions socio-morals de l’indret existent, en contrast amb les condicions
socio-morals de l’indret que hauria o podria existir com a conseqüència d’una
acció humana, que coincidiria o no amb la voluntat dels déus. La fita és
assolir una comunitat en la que els seus membres viuen en harmonia amb si
mateixos, amb els altres i amb el seu ambient natural. Les necessitats humanes
resten cobertes, no es coneix la guerra ni el conflicte, el lleure és fecund,
les persones poden realitzar-se per mitjà de la feina, regna la igualtat o una
jerarquia justa i racional i l’autoritat és inexistent o naturalment
legitimada. La relació entre el present del que s’abomina i la utopia que es
deleja és idèntica a la que es planteja entre un malson i la felicitat plena,
entre l’ínfer i el cel.
En tots els casos
l’abolició del mal i la renovació absoluta de la societat es planteja en termes
de la instauració d’un regim social en els qual restaran superats el
sotmetiment, la injustícia i la mort i en què els afers humans seran
administrats seguint designis divins, sobrenaturals o si més no d’una forma o
altra transcendents. Aquest temps i aquest espai venturosos, però, no són aquí, no són ara. L’horitzó de la benaurança definitiva pot ser o bé
llunyà o bé futur, i constitueix per tant objecte d’un projecte, d’una forma de
planejar l’avenir o d’una esperança irracional, però també d’un viatge, una
peregrinació en la geografia on s’expressaria la tensió amb el temps i l’espai
viscuts que experimenten els qui anhelen una societat modèlica, a les antípodes
de les imperfeccions actuals.
Per això la
voluntat d’accedir-hi a aquesta terra i aquest temps profetitzats, dels que la
maldat haurà quedat abolida i es viure una pau i una justícia sense màcula, pot
traduir-se en diferents actituds. Aquells als que el present agreuja poden
rebel.lar-se contra les seves condicions de vida presents i reclamar la
instauració ara i aquí del paradís,
és a dir poden «prendre per assalt els cels», com proclamaven els ranters de l’exèrcit de Cromwell i, molt
després, els llibertaris espanyols del segle XX. Entre els que estan disposats
a construir el cel a la terra trobaríem els que s’aparten del món corrupte i
s`aillen o s’exilien per crear una comunitat feliç però per força
tancada : la holy commonwealth dels
peregrins puritans del Myflowers, les reduccions jesuïtes del Paraguay, la New
Armony d’Owen, etc. Tanmateix hi ha aquells altres que opten per tractar de
transformar traumàticament les condicions del present per obrir pas per la
força a la pau i la justícia profetitzades : els anabaptistes de Müntzer,
els indis que seguiren Sitting Bull o Jerónimo, les tribus sudaneses que
obeïren la crida del Mahdí i tants i tants moviments mil.lenaristes arreu del
món al llarg de diversos segles... En altres casos les víctimes de
la injustícia o de la desestructuració social poden aguardar impacients però
passius el retorn promès dels déus o del herois, a la manera dels cultes càrrec melanesis o dels nostres
adventistes del Setè Dia, que esperen la Segona Vinguda i amb ella que, com el
parenostre demana, «vingui a nosaltres el seu regne». Per últim, la utopia pot
ser un lloc real, que ja existeix,
però en un altre lloc, el que obliga a un viatge, un èxode que pot ser sovint
de retorn o que pot anar més enllà de la mort : la Terra sense Mal dels
tupí-guaraní de la que parlaven, la Nova Atlàntida de Francis Bacon, l’Eldorado
dels conquistadors, la terra de Canaan dels jueus, l’Abissínia dels rastafaris,
el regne celestial dels testimonis de Jehovà, la nau espacial que segueix el
cometa Halle-Bopp pels seguidors de La Porta del Cel que es suïcidaren al març
de 1996 a Califòrnia, etc.
En tots els casos
el projectes d’una societat dels purs i justos, fins i tot aquells que prenen
la forma de revolució apocalíptica, no s’aixequen contra l’ordre establert,
sinó contra el desordre establert.
Els somnis de canvi radical de la societat i de construcció d’un món nou no són
una resposta davant una estructura social o política viscuda com injusta, sinó
contra una desestructuració generalitzada que fa impossible ja no sols
l’equitat o el benestar sinó fins i tot l’organització significativa de
l’experiència humana. Les grans visions profètiques que anuncien i conviden a
obtindre per la lluita, per l’expectància o pel viatge el temps-espai de la
felicitat humana coincideixen en ser reaccions contra allò que és viscut com un
caos absolut, com la dissolució de les formes de vertebració que havien fet
possible tant la vida social com l’experiència intel.lectual i sensitiva dels
mateixos individus. La utopia és el resultat de la nostàlgia d’una edat d’or en
que la societat havia viscut la seva pròpia integritat com organisme equilibrat
i estable. Tota utopia projecta, a la manera d’un adamisme de múltiples formes,
en el futur o en un altre lloc, l’ombra d’un paradís perdut, no gaire diferent d’aquell que Milton, tan proper
als mil.lenaristes seekers de
l’Anglaterra del segle XVII, plorava amb enyor. El temps privilegiat de la
utopia es situa, al contrari del pensament mític, no al passat sinó a l’avenir.
Això és vigent fins i tot en el cas dels utopisme secularitzats, com el
saint-simonià, deutor de la melangia roussoniana per l’estat de natura
original.
Podria semblar
també el cas del projecte comunista, sinó fos perquè, deixant de banda
l’al.lusió al «regne de llibertat» al El
capital, entès com un retorn al comunisme arcaic que van conèixer les
societats primitives, no seria del tot fidel al pensament de Marx reconèixer en
ell un escorament pròpiament utòpic. Com es sabut, la crítica de Engels al
socialisme utòpic de Fourier i Saint-Simon va ser frontal, en la mesura que la
concepció mil.lenarista de la història, com trencament melodramàtic i brusc amb
el passat és incompatible amb la idea de la història com un procés dinàmic de les
contradiccions del qual havia de sorgir el canvi revolucionari. De fet sols
poden trobar un contingut utopista explícit en un cert marxisme centreeuropeu
–Lukàcs, Ernest Bloch, Benjamin–, que traspassa a la doctrina comunista el
messianisme històric, materialista i col.lectiu del judaisme, atorgant a la
classe obrera el paper d’agent redemptor de la humanitat.
Perquè se n’és
conscient de les dificultats que implica l’assoliment d’aquesta Edat d’Or
futura tot allò que s’oposi o s’aparti dels seus principis haurà de resultar
mal tolerat. La contradicció entre l’ideal utòpic i la realitat viscuda és tan
brutal que sols pot ser resolta per una actitud autoritària, d’igual forma que
la crítica de les condicions del moment és tan ferotge que sols pot ser satisfeta
per una anihilació que li permeti a una
nova història veure la llum. La lògica social de la utopia és la d’una societat
absolutament estable i immutable, que ha deixat enrere la inestabilitat i la
desorientació que solen acompanyar els processos de canvi, com els que viuen
totes aquelles societats que s’incorporen a les dinàmiques modernitzadores i
d’urbanització. És doncs una societat tranqui-la, destinada a esdevenir eterna,
temps fora del temps i espai fora de l’espai, si més no aïllat, a la manera de
la Ciutat del Sol de Campanella, envoltada de set cercles que garanteixen
l’aïllament absolut de la ciutat de promissió, la illa on s’instaura la optimo reipublicae statu de More o
Sanghri-la, la vall perduda a l’Himàlaia on, a la pel.lícula Horizontes perdidos, del Frank Capra,
una societat perfecta viu la seva eterna joventut a estalvi de la resta
d’humanitat.