![]() |
La imatge està pressa de nukerude.blogspot.com.es/ |
Publicat a Llocs, diari del
projecte TPK Art i Pensament Contemporani, amb seu a l’Hospitalet de Llobregat,
el primer de maig de 2003
PENSAR, PARLAR, PASSAR
Manuel
Delgado
Per definir i
descriure la pràctica ordinària del vianant –aquest personatge anònim que es
trasllada d’un punt a altre de la ciutat– caldria parlar de trajectòria o transcurs, a fi de subratllar com l’ús de la via pública per part
dels passants implica l’aplicació d’un moviment temporal a l’espai. Un espai
que en principi ja hi era es veu
sacsejat per una energia temporal que el transforma, que converteix un lloc
suposat com a sincrònic en una successió diacrònica de punts recorreguts. Un
seguit espacial de punts és substituït per una articulació temporal de llocs.
Ara, aquí; en uns moments, allà; deprés, més lluny. Podríem referir-nos
–seguint Certeau– a aquesta activitat diagramàtica –línies temporals que
segueix un cos que va d’aquí a allà– en termes d’enunciacions peatonals o també de retòriques caminatòries. Caminar ve a ser com
parlar, emetre un relat, fer proposicions en forma de deportacions i èxodes, de
camins i desplaçaments. Caminar és també pensar, fins al punt que tot vianant
és en certa manera una mena de filòsof, abstret en els seus pensaments, que
converteix llur itinerari en el seu gabinet de treball, la seva taula de
despatx, el seu taller o laboratori, l’andròmina que li permet treballar. Tot
caminador és també un cavil·lador: tot passejant barrina, rumia, es desplaça
des del seu interior. Caminar és, per últim, transcórrer, canviar de lloc amb
la sospita que, en realitat, no se’n té. Caminar realitza la literalitat del discórrer, alhora pensar, parlar, passar.
Del passant no
sabem res en realitat. A penes una altra cosa que ja ha sortit, però encara
no ha arribat. És, literalment, un ésser del llindar, car el seu territori
natural és el carrer, que no és sinó un passadís, un corredor entre punts fixes
i estables no sols de la trama urbana, sinó també de la societat. A ell li pertoquen
les mateixes característiques que a l’iniciat dels ritus de pas, individu al
que és col·loca transitant entre punts estructurats de l’organigrama social,
però que, mentre canvia de lloc, encarna tot el poder i el perill de
l’ambigüitat.