divendres, 23 d’abril del 2021

Sobre la recuperació franquista de les fogueres de Sant Joan a Barcelona

La foto es Carlos Pérez de Rozas, tomada la tarde del 23 de junio de 1939

Extret de La recuperació franquista de les fogueres de Sant Joan a Barcelona. A Carles Barrull i Àngels Mach, eds., Les simbologies i els ritual al voltant del foc, Afers, Catarroja/Barcelona, 2020, pp. 101-111
Sobre la recuperació franquista de les fogueres de Sant Joan a Barcelona
Manuel Delgado

Sobre la recuperació franquista de les fogueres de Sant Joan a Barcelona
Manuel Delgado

A l'entrada de la Viquipèdia dedicada a la Nit de Sant Joan apareix recollida una afirmació que hauria de resultar sorprenent, però que quadra a una determina imatge sobre el tractament que van rebre determinades tradicions populars catalanes sota la dictadura franquista. En concret, diu: "Durant el franquisme es va tractar de posar fi a la festa considerant-la pagana i impròpia de la gent cristiana, però per tot arreu es va continuar clandestinament sense que es pogués frenar" . Aquesta asseveració respon a un lloc comú segons el qual el franquisme es va acarnissar amb les pràctiques festives que habitualment apareixen encabides com a cultura popular i tradicional catalana, quan es posaria ràpidament de manifest que moltes d'elles i les més singulars van ser recuperades per la dictadura després dels obstacles quan no prohibicions de que foren víctimes per part del règim republicà, sobre tot després de la Revolució de 1936, en un context fortament anticlerical i com a conseqüència de la seva vinculació, en quasi tots els casos, a l'Església i al seu calendari festiu.

El cert és que l'entrada de les tropes franquistes a Barcelona el 23 de gener de 1939 no sols no va implicar cap entrebanc per cremar fusta per Sant Joan, sinó, que ben al contrari, van implicar la seva restauració després de la guerra civil. De fet, convé recordar que les fogueres solsticials sempre van estar prohibides o sotmeses a fortes restriccions a partir d'ordenances o normatives municipals de les que la primera notícia que tenim és l'emesa pel tinent general Alonso Zevallos al 1758 (Cazeneuve, 2016: 30) i que van estar vigents en tot moment, òbviament sense cap èxit fins fa ben poc per la impossibilitat d'aplicar-les sobre una festa pràcticament ingovernable.

La Nit de Sant Joan va recuperar el seu esplendor i la seva força la tarda-vespre del 23 de juny de 1939, cinc mesos després de l’entrada dels nacionals, tal i com recull Jaume Fabre en la seva crònica de la postguerra immediata (2003: 243-244). La victòria feixista i l'ocupació de Barcelona van permetre que les noves autoritats blasonessin d’aquesta represa com la recuperació d'una tradició popular castigada per la República i la Revolució. “Primera verbena en paz”, titula un article El Noticiero Universal el 24 de juny de 1936; “Hogueras de triunfo en las calles barcelonesas”, a la Solidaridad Nacional del mateix dia. La premsa recull aquest restabliment de la Nit de Sant Joan amb la retòrica característica dels vencedors. Sempre el dia de Sant Joan de 1939, El Noticiero Universal publica un article que mereix ser reproduït sencer.

"Treinta meses de verbena trágica, como aquelarre espantoso. Días de angustia, noches de tinieblas y desolación. Dolor en las entrañas; dolor en el corazón; dolor en los rostros; el hambre como eje gravitando sobre la vida sin pulso; las calles desiertas; las tiendas exhaustas; el mantón verbenero hecho manto y sudario de luto y de miseria.

¡Verbenita de San Juan! ¡Quién te recuerda hace un año; hosca, torva, maldiciente… Con tu marco de gracia y bullicio, el Pueblo Español, convertido en prisión, en mazmorra, ¡truncando los cohetes y bengalas multicolores por los fríos disparos del odio asesino y criminal!

Y hoy… ¡otra vez la vida! Con su dignidad, su alegría, su luz radiante y su ritmo fecundo. El pan hecho precepto bíblico, generosamente para todos, hasta para los que no lo merecen. Y las tiendas pletóricas de lo indispensable, de lo útil y hasta de lo superfluo. La ciudad recobrada, por designo de Dios y genio del Caudillo, puede ofrecer ese milagro de exuberancia que causa asombro y admiración al comparar el ayer -tan cercano en el tiempo como lejos en el recuerdo- negro y triste, con la hora presente llena de prometedoras sonrisas, de aragüeñas esperanzas y también de realidades tangibles.

Nadie turbará esta noche la fiesta verbenera. Salga el mantón castizo, cedió graciosamente a los cuerpos jocundos y garbosos. Sonrían los rostros luciendo la alegría radiante de los corazones y alborozados de noble gozo. Ha muerto la grosería, la ordinariez y la bajeza.

La tradición vuelve con su espíritu perfumado de ahoras nuevas. Las costumbres populares resurgen más alegres que nunca porque han pasado por el yunque del martirio donde se forja el dolor que enseña a distinguir para siempre, donde está el bien y dónde está el mal. El pueblo tiene marcado su camino.

Esta noche, Barcelona volverá a su esplendor verbenero. Las calles se inundarán de “cocas”, las gentes llevaran su bullicio a las diversiones públicas; como antena de vibración popular, el Pueblo Español se vestirá de gala sin rumos de música y bengalas, como en aquellos días memorables y las mujeres podrán en el hambiente (sic) el hechizo de su risa fresca y sonora, el donaire de sus mantones llenos de gracia y el encanto de su belleza rediviva en ese dichoso amanecer de la Patria".


Canals de vídeo

http://www.youtube.com/channel/UCwKJH7B5MeKWWG_6x_mBn_g?feature=watch