La foto és de Grantly Lync |
Apunts de la classe del 27/11/12 de l'assignatura Introducció a l'antropologia social del Grau d'Antropologia Social de la Universitat de Barcelona
LES SUBJECCIONS DEL SUBJECTE I LA DIFERÈNCIA ENTRE PRIVACITAT I INTIMITAT
Manuel Delgado
A aquesta classe em vaig permetre –ja que el tema havia sortit– treballar una mica més la qüestió del jo, el subjecte i la relació entre interior i exterior, que és una qüestió que em fa l’efecte que costa una mica de fer entendre, a l’hora sobre tot de fer-vos veure que la identitat personal invidual també és una construcció social i que les teories sobre la identitat col.lectiva se’n deriva de les que va propiciar el que podríem anomenar una mena derivació antisubjectivista de l’interaccionisme simbòlic.
Va aparèixer el
tema de les relacions d’om amb si mateix, els “sols amb tu mateix”, del que ja
vaig advertir-vos que era un impossible lògic, cal no pots estar sol si estàs
amb algú, encara que sigui amb tu mateix. Vaig remetre’m al respecte a dos
poetes: a Fernando Pessoa (“A solas conmigo mismo / sin tenerme por amigo”, i a
Antonio Machado (“Yo vivo en paz con los hombres / y en guerra con mis
entrañas”).
Comencem apuntant
el malentès que sol afectar els conceptes de privacitat i intimitat. Ja s'ha remarcat
que el privat és el que es sostreu a les diferents formes de interconeixement
humà, el que no es mostra ja que no fa als diferents altres amb qui ens anem
relacionant. El íntim en canvi remet a la relació amb nosaltres mateixos, a una
veritat personal que hi és sempre, indiferent i irreductible als nostres propis
avatars. Si la nostra vida exterior és vida com personatges, en la intimitat
podem creure conèixer la nostra integritat com actors, és a dir com allò que
realment som després de la màscara i la disfressa que ens investim com a éssers
mundans. En recorder-vos del que vaig explicar sobre la diferència entre el mi i el self al primer interaccionisme, el que encarna el seu inventor,
Georges H. Mead.
La regió
invisible de l'íntim és la manera més radical de dins. L'experimentem com el sagrari de les nostres creences més
profundes, com el lloc on es dipositen i des del qual notem créixer les
emocions. Si l'extern és el domini dels sentits, aquesta forma taxativa
d'interioritat que anomenem el íntim ho és de les emocions. En efecte, el
intrínsec absolut que és la intimitat s'associa amb l'ànima o la psique, mentre
el fora té a veure amb el nostre cos, de manera que ens interpel.lem o som interpel.lats
a través de la vista, el tacte, l'olfacte , el paladar o l'oïda. Si totes les
varietats de fora corresponen a la
nostra objectivació, és a dir en el nostre esdevenir objectes sensorials de la
relació social amb altres –de l'amant amb el cos del qual ens barregem al
vianant amb qui intercanviem una mirada fugaç–, aquest dins insuperable ho és
de la subjectivitat, per a la lògica cartesiana el domicili del cogito, aquest “jo
penso” que és l'única incontrovertible amb què comptem davant la incertesa de
la res extensa. També s’associa amb l’expressió interior d’allò espiritual que
arriba amb la Reforma protesant.
Tant el privat
com el públic hi com a modalitats de nosaltres, més o menys restringit en un
cas, il.limitat en l'altre. Per contra, l'íntim es percep i es concep com al
marge de les relacions socials, ja que és l'escenari del nostre vincle amb
nosaltres mateixos, la nostra autoconsciència, el nostre Jo, aquest ens que
permet reduir a la unitat la fragmentació heterogènia, paradoxal i
contradictòria que estem fets en realitat. Aquí podem tenir la impressió que
les úniques obligacions a què estem sotmesos són les que ens imposa la nostra
pròpia ètica personal, la que ens obliga a ser coherents amb nosaltres
mateixos. Aquí resideix una instància oracular a la qual atribuïm unes virtuts
orientadores que no poden ser desateses, que ens conviden a "escoltar el
nostre propi cor". Aquí estan també –o així ens sembla– totes les nostres
potencialitats, les que ens conviden a "realitzar-nos a nosaltres
mateixos", com si el nostre interior més profund fos una mena de filó del
qual extreure capacitats ocultes gairebé infinites. No oblideu que tot el
sistema educatiu modern s’aixeca sobre aquesta premissa, desvetllant el seu
origen en la premissa calvinista de la immanència de l’individu. I el mateix
pel que fa a la noció de ciutadà, que
beu en idèntic supòsit.
Aquesta variant
extrema del dins en què es produeix la nostra immanència, és a dir la nostra
virtualitat com a éssers que poden ser alguna cosa en si mateixos, al marge del
món extern– és també l'escenari de repressions que obstaculitzen el seu
desenvolupament i ens impedeixen "trobar-nos a nosaltres mateixos".
Aquests problemes subjectius solen ser contemplats com la causa de les nostres
dificultats a l'hora de relacionar-nos amb els altres. Aquesta idea –la que un
jo avariat– és la causa, que no la conseqüència, dels nostres problemes, que
passen a ser sempre d'una manera o altre personals, en el doble sentit
d'individuals i relatius a la personalitat– és la que va suscitar l'aparició
d'una espècie de ciència del subjecte anomenada psicologia, alhora que motivava
una allau d'ofertes místiques de renovació o restauració del jo espatllat en
forma de tot tipus de religions. Tot un mercat es posava així al servei
d'autonomies personals experimentades com danyades o en mal estat. El
constituïen, d'una banda, els professionals de la reparació del subjecte
deteriorat –els psicòlegs– i els proveïdors de subjectes completament nous, és
a dir les diferents corrents religiosos que concorrien al supermercat de la
transcendència.
Ara bé, no s'ha
sabut sempre reconèixer com el jo interior s'ha convertit en l'instrument més
sofisticat que es pogués concebre al servei de la dominació, una dominació que
ja no procedeix d'alguna instància divina o humana, però exterior, la vigilància
del qual pot ser eventualment burlada, sinó d'una veu autoritària que sona des
de dins de nosaltres mateixos i no pot, per tant, ser desatesa. L'alienació pot
ser d'aquesta manera ignorant de la seva font real –que procedeix sempre de
contingències socials que hi són fora– i ser percebuda com procedent del mal
funcionament de l'objecte sagrat per excel.lència en els nostres dies, és a dir
del subjecte. El subjecte: aquest "incubo imaginari" que, per
Nietzsche, havia estat "el major dogma de la terra fins avui, potser
perquè a la immensa multitud dels mortals, als dèbils i oprimits de tota mena,
els possibilitava aquest autoengany sublim que suposa interpretar la pròpia
debilitat en termes de llibertat ". Aquesta fetitxització del jo fa més
tolerables les relacions de submissió, interioritza la repressió i es
naturalitza com a artefacte de control que, per molt que se’ns aparegui com a
font d'imperatius ètics, no sol ser altra cosa que un dispositiu de disciplina
social i políticament determinat.
Aquesta veritable
revolució cultural que, de la mà de Descartes i Calvi, va implicar el brutal
divorci entre interioritat i exterioritat –de la qual va dependre el sorgiment
del subjecte modern– no es va poder dur a terme sinó a partir d'una devaluació
absoluta de l'exterior, d'aquest fora en el qual ja no podia haver més que
silenci i desolació, ja que l'experiència de la veritat només podia dur-se a
terme dins de cadascú. El món deixava així de parlar i de mirar-nos, ja que era
un inefable interior el que calia atendre. Ni els altres ni la naturalesa –tot
allò que estava a fora, al voltant– podien ser fonts fiables de certesa, perquè
no hi havia res en ells que pogués
satisfer una demanda incommensurable d'autenticitat i confiança. Allà fora no
hi havia res amb el que garantir la fixesa d'un jo víctima d'un malestar que no
podia ser alleujat, ja que tampoc se sabia què causava la seva angoixa o la
seva insatisfacció. Tot conflicte passava llavors a ser viscut en clau
psicològica, és a dir que ja no podia reconèixer a l'exterior les causes del
seu mal, sinó que buscava el que l'afectava en aquest dins abissal el fons del
qual no es podia ni entreveure. De la mateixa manera que s'era incapaç de
trobar en l'exterior el que li podria salvar, tampoc es trobava allà les
desigualtats o greuges que l'afecten en realitat. Les causes del dolor interior
estan a l'interior, se sostindrà, i per tant han de ser atribuïdes a la pèrdua
de substància o integritat del subjecte.
Aquest va ser el
gran desastre: l'obligació que se li va imposar al jo d’atrinxerar-se en si
mateix, d’esdevenir hipocondríac davant la discontinuïtat i la contradicció que
l'assetjaven des de l'exterior. Tots els habitants dels afores d'un mateix –fins
i tot els éssers que podríem arribar a estimar– passaven a ser apreciats com
potencials conjurats contra la integritat del subjecte. Aquest –el propi jo– era
el territori de calia defensar com fos d'un món imaginat com mantenint un pacte
abominable amb el dimoni i la carn i del qual no es podia esperar res a fora
realment valuós. La naturalesa, els altres i els nostres propis sentits –els
seus agents– no podien ser sinó obstacles que ens apartaven d'una presumpta
experiència psicològica pura que omplirà un interior que es sentia tan buit com
el detestat exterior que l’assetjava.
En canvi, vet aquí
el principal llast que ens va impedir escapar cap a un exterior que sempre va
estar i està ple: ple de món. Potser el nostre a objectiu no hauria de ser un
altre que vèncer aquesta ruptura terrible que, com ens recorda Lévi-Strauss al seu elogi de Rousseau (a Antropología estructural dos, Siglo XXI), un
dia es acarnissar amb nosaltres i ens va obligar a concebre com incompatibles,
"el jo i l'altre, el sensible i la racionalitat, la humanitat i la
vida-dóna ". Darrere d'aquest objectiu, potser impossible, és el subjecte
el que ens subjecta, ja que és el que ens converteix realment en subjectes, en
el sentit d'éssers lligats o agafats. Quan ens adonarem que la lluita pendent
no és la que ens permetria alliberar el jo, sinó alliberar-nos d'ell? I si fos
cert el que proclama el lema d'una famosa sèrie televisiva i la veritat
estigués allà fora, en el que om es troba en tancar una porta darrere seu per
sortir i no per entrar? En canvi, insistim a pensar que és de dins, d'un
interior invisible i inefable, d'on s'espera la revelació del que som o del que
creiem o volem ser realment, i que ni hem estat, ni som, ni serem. Pànic als
excessos d'una existència social i una comunicació amb l'univers que només
poden ser exteriors, en la mesura que busquen sadollar altra set no menys
imperiosa: la de tots els altres i la tot de l'altre. Vertigen davant
l'evidència que penetrar en qualsevol fora ens obliga a multiplicar-nos i a ser
diferents a nosaltres mateixos. Por davant l'heterogeneïtat de l'ésser, ànsia i
nostàlgia per l'U perdut o abandonat. Tot el que està a fora, esperant-nos a la
sortida, taca, amenaça aquest déu malmès que està dins nostre i que un dia va
fer-nos creure que era possible existir sense els altres.