El camarada Paul Ferran va demanar-me un text per al projecte en que estava implicat a Badalona, un municipi que en aquells moments era regit per l’extrema dreta. Era una iniciativa del Col.lectiu CENTPEUSMILPASSOS en ordre a reflexionar i fer reflexionar sobre el simple fet de caminar. Cadascun dels creadors implicats rebia l’encàrrec de transformar artísticament una sabata i adjuntar una frase o cita. L'experiència va realitzar-se durant quatre caps de setmana consecutius dels messos de maig i juny de 2012 en quatre places diferents de Badalona, reunint gairebé un centenar de peces. Podeu veure el resultat a centpeusmilpassos.net/. Vaig enviar-los aquest escrit amb tot el meu desig d’èxit per a la seva iniciativa. La imatge que acompanya l'entrada correspon a l'acció a la plaça Font i Cussó, el 26 de maig de 2012.
PENSAR AMB ELS PEUS
Manuel Delgado
Per definir i descriure la pràctica ordinària del vianant –aquest personatge anònim que es trasllada d’un punt a altre de la ciutat– caldria parlar de trajectòria o transcurs, a fi de subratllar com l’ús de la via pública per part dels passants implica l’aplicació d’un moviment temporal a l’espai. Un espai que en principi ja hi era es veu sacsejat per una energia temporal que el transforma, que converteix un lloc suposat com a sincrònic en una successió diacrònica de punts recorreguts. Un seguit espacial de punts és substituït per una articulació temporal de llocs. Ara, aquí; en uns moments, allà; després, més lluny.
Potser no ens hem
aturat mai en adonar-nos la polisèmia del verb discórrer. El o la passavolant discorren, en efecte, en el sentit que
emeten un discurs, fan proposicions
en forma de deportació, èxode, caminada. El o la passavolants també discorren, ara en el
sentit que pensen, de tal forma que tot vianant és en certa manera una mena de
filòsof peripatètic, abstret en els seus pensaments, que converteix llur
itinerari en el seu gabinet de treball, la seva taula de despatx, el seu taller
o laboratori, l’andròmina que li permet treballar. El o la passavolant són també uns cavil·ladors:
tot passejant barrina, rumia, es desplaça des del seu interior. Qui camina realitza
la literalitat del discórrer, alhora pensar, parlar, passar. Les sabates esdevenen així instruments no sols per anar
d’un lloc a altre, sinó també per a parlar i, sobre tot, per a pensar. Tothom pensa
en realitat amb els peus.
Del o de la passant
no sabem res en realitat. A penes una altra cosa que ja ha sortit, però encara
no ha arribat. És, literalment, un ésser del llindar, car el seu territori
natural és el carrer, que no és sinó un passadís, un corredor entre punts fixes
i estables no sols de la trama urbana, sinó també de la societat i segurament
de la vida. A ell o a ella li pertoquen les mateixes característiques que a
l’iniciat dels ritus de pas, individu al que és col·loca transitant entre punts
estructurats de l’organigrama social, però que, mentre canvia de lloc, encarna
tot el poder de l’imminent, tot allò que està sempre a punt de passar, i de
vegades passa.