La foto és de Nate Robert |
Consideracions per a Marta López, estudiant del Màster en Antropologia i Etnografia de la Universitat de Barcelona
La veritat com allò que és millor no saber
Manuel Delgado
Mira, Marta, la clau de tot aquest afer del secret està en un vers de Robert Frost que es diu "The Scret Sits": "We dance round in a ring and suppose, / But the secret sits in the middle and knows". Pensa en el profund d'aquest pensament: nosaltres anem girant i sempre suposem, però al centre de la nostra dansa està el secret, i el secret no suposa; es secret sap. És indispensable que busquis el número 52 de la revista Archipiélago, del 2002, consagrat monogràficament al secret. A la presentació veuràs que és un article de Ignacio Gómez de Liazo molt bo, titulat "A la luz del secreto". Allà t'ho diu clar: el secret és «un nucli incandescent» de totes les relacions socials.
La complexitat dels rols socials es desplega al mateix temps que les
constants proves de la seva fragilitat. El nostre saber dels altres i el que
els altres tenen de nosaltres és sempre, per definició, fragmentari, incomplet.
Sempre jugant al joc de l’ésser i del semblar,
sempre intentant que els altres ens prenguin com allò, no que som, sinó
que pretenem semblar. Hi ha un autor que t'interessaria seguir: André Petitat.
Busca «Secret et morphogenèse sociale», Cahiers Internationaux de Sociologie,
102 (1997), pàgs. 139-160, o la seva compilació Secret et lien social.
París: L’Harmattan, 2000 (el tinc; si vols te'l passo). Aquest autor estableix estableix les tres regles bàsiques d’aquest
joc. Primer, la capacitat de revelar o d’amagar deliberadament representacions
mentals per naturalesa invisibles; en segon lloc, la capacitat de distingir
entre una versió dels esdeveniments considerada com a vertadera i una versió
falsa deliberadament presentada a altri, i, en tercer lloc, la capacitat de
respectar les convencions sobre quina és la ratlla que no podem traspassar a
l’hora d’obtenir dels altres transparència i llegibilitat.
Hi ha un moment clau a la nostra infantesa. Cap allà els tres anys d’edat
vam prendre consciència que els adults no podien llegir els nostres pensaments
i vam començar a entendre la importància de controlar la nostra espontaneïtat.
Aviat aprenguérem a dissimular, a mentir, el valor estratègic de les mitges
veritats i dels dobles llenguatges, la importància de manegar les esquerdes que
s’obren en el llenguatge i que ens permeten amagar-nos cartes sota la màniga.
Des d’aleshores és possible que no haguem fet altra cosa que protegir els
nostres secrets, pivotant entre els diferents estratagemes que ens ho permeten:
la dissimulació, la mentida, l’ocultació. Però, com aquest mecanisme al mateix
temps social i psicològic, assoleix la seva eficàcia quan d’ella depèn el
benestar, la llibertat, la seguretat personal...? El lloc fonamental que ocupa
el manteniment dels nostres secrets en ordre a merèixer l’acceptació dels demés
es multiplica quan aquests demés, o alguns d’ells amb la capacitat per fer-ho,
estan en condicions de malbaratar la nostra vida, castigar-nos o
inhabilitar-nos de manera irrevocable un cop han esbrinat allò que els
ocultaven. Per a tots nosaltres, de la reserva i la discreció penja la nostra
avaluació pels altres, aquests altres que, en les condicions de clandestinitat
imposades per una dictadura, poden esdevenir en qualsevol moment, evocant
Jean-Paul Sartre, literalment l’infern. Escriu Jacques Derrida: “El secret no
és alguna cosa, un contingut que caldria ocultar o guardar per a un mateix.
Altri és secret perquè és un altre. Jo sóc secret, estic segregat com un altre.
Una singularitat aquesta per essència segregada”. Això ho tens a una entrevista
a Le Monde de l’Éducation, París», núm. 284. No sé la data exacte, però és del
2000.
Saps? En ve al cap la importància concedida a les contrasenyes, les
paraules secretes que obren portes o forcen a conductes, el nom o l’objecte
secrets, elements d’un llenguatge en certa mesura sagrat, les claus del qual no
són accessibles més que a una minoria elegida. És el que avui anomenaríem
password o clau que permet l’accés a una informació especialment delicada o
estratègica. Pensa en la importància crucial del nom secret de Déu en les
tradicions jueva i islàmica en el primer
cas, en la base de totes les variants del mite del Gòlem i, en el segon, en
tota la teologia a l’entorn del Gran Nom, en què es resumeix l’essència oculta
de Déu, amb textos preciosos escrits sobre el tema per Al-Gazzali o Ibn’Arabi.
Es tracta d’allò que, segons Martin Buber, s’amaga darrere el subterfugi amb
què Iahvé respon a Moisès quan aquest li pregunta com es diu: «Sóc el que sóc».
És el nom arcànic de Qaholom que Borges imaginava a "El Aleph",
escrit en la pell d’un jaguar captiu i la revelació del qual permetria a
Qaholom, el darrer sacerdot de la seva piràmide, ara destruïda, ser totpoderós
i alliberar el seu poble. Ara em venen al cap els Midrashim, als que es
refereix Borges a "Las tres versiones de Judas", que abominen dels
impios que pronuncien el Shem Hamephorash, el Secret Nom de Deu. El nom secret
que Isis aconsegueix que Ra li reveli. ¡Ah, Isis! I els vels que l'oculten al
temple. Has de llegir a Shiller, i Los
discípulos en Sais, de Novales (Hiperion). Ara penso en De Quincey, el que explica referint-se a l’època
en què els noms de les ciutats eren secretes, esmentant el cas d’aquell romà que
fou executat per haver rebel·lat el secret, un secret tan ben guardat que no
ens ha arribat. S’entén –ho comentava Borges– que si algú posseïa el nom secret
de Roma, posseïa Roma, perquè saber el nom d’alguna cosa és dominar-la. El nom
secret de Roma era la seva autèntica muralla.
Els antropòlegs en saben molt d'això. Lévi-Strauss, per exemple, a Tristos tròpics (Anagrama) fa referència
a l’incident en què dues nenes nambikwara disputen perquè l’una ha revelat el
nom vertader de l’altra; els nambikwara mantenen amb molt de recel l’ús de noms
propis entre ells, com succeeix en moltes altres societats. De fet,
Lévi-Strauss pactava amb els indígenes l’ús de noms prestats o de sobrenoms. El
joc de la denúncia a què s’acaben abandonant les nenes nambikwara, la gran
exhibició d’allò “propi”, consisteix no a revelar noms propis, sinó a aixecar
el vel que oculta una classificació i una pertinença, la inscripció en un
sistema de diferències lingüisticosocials, “qui ets tu en realitat” en la
dimensió més axial d’un determinat ordre del món. Els etnògrafs coneixen bé
aquest fenomen, repetit cada cop que l’informant exigeix la garantia que en la
monografia de camp no aparegui revelat el seu autèntic nom, sinó un pseudònim.
Al seminari que esteu seguint n'han aparegut un grapat d'exemples d'això.
Atén al que va explicar l'altre dia sobre la lògica del negatiu en el
secret. Al capdavall, els secrets experimenten una tendència innata a ser
revelats. Ja saps el que passa quan li demanes a algú que et guardi un secret:
tens la garantia quasi absoluta que el difondrà. Elias Canetti coincidiria en
això quan ens fa notar com el secret té
alguna cosa d’explosiva. Mira el capítol "El secreto", dins Masa y poder (Muchnik). Aquest esclat és
justament la revelació, que implica una manera brusca de descarregar aquesta
tensió, o bé perquè algú s’hi sent forçat, o bé perquè no suporta mantenir-la
més temps.
Parlant d'en Canetti, fonamental la seva reflexió a propòsit de la relació
entre poder i secret. En aquest text que et dic Canetti ens recorda que el
secret ocupa la medul•la mateixa del poder. De fet, ens diu, el prestigi de les
dictadures és degut al fet que se’ls concedeix la força concentrada del poder,
és a dir, la relació entre el nombre d’aquells que afecta i el nombre d’aquells
que el guarden. És més, com Michel Foucault ens recorda, al primer llibre de La voluntad de saber (Siglo XXI) el
poder sols resulta tolerable en la mesura que emmascara una part fonamental del
seu funcionament i dels mecanismes que el fan possible. No és que aquest
principi sigui un requisit per a que els poderosos puguin exercir llur control,
sinó també per a que els sotmesos assumeixin la seva pròpia subordinació, car
els seria del tot inacceptable un poder completament cínic, és a dir que es
s’entestés en fer creure en la seva total transparència. Ara bé, com que el
secret és al bell mig d’un ordre polític qualsevol, com que el poder que el
posseeix el té com el seu tresor més preuat i –mai millor dit– més ben guardat,
el secret també caracteritza el nucli central de qualsevol impugnació del
poder. Per això tota lluita contra el poder i pel poder també treballa a partir
d’aquesta possessió i d’aquest exercici d’un altre secret: el seu. Tot aquell
que vigila sempre és vigilat per un altre que guaita, i qui guaita també ho fa
en secret. La dictadura s’exercia des del secret concentrat d’un poder
despòtic, però, arran de terra, un petit exèrcit de desconeguts i desconegudes
el desobeïen i hi conspiraven en contra. Ho feien responent a una mateixa
lògica: la del silenci, la d’actuar des de les ombres.
Els poders i els contrapoders tenen en comú que tots dos amaguen sempre les
seves cartes, si més no les més estratègiques, aquelles de què depèn el
desenvolupament i el final d’una partida interminable. Escriu Max Weber a Economía y sociedad (FCE; busca a
l'índex temàtic les entrades sobre el secret): «Tota dominació que pretengui la
continuïtat és fins a cert punt secreta". Weber, en efecte, ens ensenyà la
importància del fet que fos una minoria molt reduïda i exclusiva la que tingués
accés a determinats sabers ben guardats dels quals depenia l’exercici de
qualsevol forma d’hegemonia. Però atenció: el secret no és sols el que permet
exercir una dominació, sinó el que fa possible suportar-la. Si ens despertéssim
i coneguéssim el que ens oculten, ens veuríem incapaços de continuar
sotmetent-nos. Vet aquí potser l’essència mateixa de tot secret: protegir-nos
de la veritat i, com el títol d’una famosa pel·lícula suggereix, de tot el que
aquesta veritat ens amaga. Perquè la veritat, com diu Derrida evocant
Nietzsche, «és allò que més val no saber».