Entrevista per a la
Revista de l’Escola d’Adults de Girona a propòsit de l’educació en valors.
Publicada al número de maig de 2012.
-Què és l'antropologia social? Dit d'una altra manera, a què es dedica un antropòleg?
-Què és l'antropologia social? Dit d'una altra manera, a què es dedica un antropòleg?
L’antropologia social és una disciplina que
assumeix la tasca d’estudiar fenòmens socials aplicant sobre ells mètodes
qualitatius i comparatius. Aquestes serien doncs les característiques singular
de l’antropologia: el coneixement de la vida humana en contextos concrets dels
que es participa durant un període perllongat i sostingut –és a dir
l’etnografia– i la pràctica de la comparació, de manera que si la sociologia
estudia la societat, l’antropologia estudia les societats i ho fa amb
l’objectiu de propiciar una reflexió sobre la condició humana que, en ordre a
definir-la, tingui en compte totes les seves manifestacions.
-Què és l'educació
en valors?
“Educació en valors” és un pleonasme. Tota educació
educa en valors, ho vulgui o no; ho reconegui o no. A la pràctica, el que avui
es presenta com a educació en valors no és altra cosa que un mecanisme
d’adoctrinament que garanteix que tot educand o educanda seran competents a
l’hora d’utilitzar un llenguatge políticament correcte. Això és la conseqüència
de que els continguts d’aquesta educació en valors sols remet a un conjunt de
principis abstractes i nebulosos que no tenen res a veure amb la realitat, sinó
amb els valors místics que se suposa que presideixen o haurien de presidir la
realitat, però que ningú ha vist ni veurà mai en aquesta realitat. En realitat
és com una mena de nova soteriologia, una mística que es passa el temps
invocant paraules sagrades que no signifiquen res, que són pur fum, però que
cal conèixer i saber usar en ordre a obtindre un cert nivell reconeixement
social. L’educació en valors no serveix per orientar les conductes –que estan
determinades per interessos, no per principis–, sinó per orientar les
converses.
-Què opines de matèries
del tipus "educació per a la ciutadania"?
L’educació a la ciutadania forma part d’aquestes
noves estratègies educatives que busquen garantir noves formes de submissió. Es
tracta de convèncer a l’alumne d’una ficció: que realment viu en una societat
democràtica, lliure, igualitària i justa, l’encarnació de la qual seria aquest
personatge abstracte que és el ciutadà. La paradoxa es que estem educant per a
la ciutadania a nens i nenes que mai seran iguals, perquè molts d’ells i
d’elles estan condemnats a priori a no poder gaudir d’aquesta equitat que
conceptes com els de ciutadania els promet, per ser dones, per ser pobres, per pertànyer
a un grup social estigmatitzat. És més, en un cas extrem de cinisme
institucional, eduquem en valors de ciutadania a milers de nens i nenes els
pares i les mares dels quals no són ni seran mai ciutadans. Se’ls amaga
l’evidència: que els treballadors estrangers no són ciutadans, ni ho seran,
perquè la ciutadania és una qualitat legal, no moral. I una qualitat de la qual
ells i elles no se’n beneficiaran mai.
-Qui triomfa en una
societat com la nostra, ho fa precisament perquè no té cap mena de valor?
Com abans he suggerit, triomfa qui és capaç
d’actuar sense escrúpols, però és capaç, quan convé, de demostrar la seva capacitat
de manipular un llenguatge adient, basat en la referència constant a principis
abstractes suposadament “superiors”. Triomfa qui no diu el que pensa, sinó qui
pensa el que diu. Triomfa no l’honest, sinó el “virtuós”, és a dir l’hipòcrita.
-Podem dir que
l'èxit d'una persona implica necessàriament el fracàs de moltes altres?
Obvi. És el lògic. El problema és que una
expectativa d’èxit il.limitat i indefinit, que és ara el que ens anima, no pot
ser mai satisfeta. No es pot tenir prosperitat i sort en tot. Si triomfes en
els negocis, perdràs en l’amor o en les relacions personals. En la nostra
societat ningú triomfa del tot en tot, per tant tothom, sense excepció, te
motius per sentir-se un fracassat, perquè ho és realment en masses coses.
-Vas dir que qui
més predica els valors és el primer d'abandonar-los en circumstàncies
adverses... Correcte?
No exactament. No cal que es produeixen condicions
adverses per abandonar uns valors que mai s’han tingut, sinó sols com a mers recurs
retòrics. Ni tampoc és una qüestió personal sols, sinó institucional. No són
les persones les que adapten a conveniència als seus suposats “valors” ètics.
Són els propis governs que es proclamen servidors de grans valors els que no
tenen cap problema en prescindir-ne. Aquesta és la lògica del sistema
capitalista: amb una mà generar permanentment les arbitrarietats i injustícies
que el nodreixen de beneficis i, amb l’altra, dedicar-se a dispensar lliçons de
moral. És com en altres èpoques els discursos cristanoides dels bons sentiments
i de la caritat, que és el mateix que era diuen “solidaritat”. Tenen raó
aquells que afirmen que entre nosaltres hi ha persones i grups que són
incompatibles amb els nostres valors, i són els que manen.
Un cas ben il.lustratiu el vàrem tenir al nostre
país amb motiu del Fòrum Universal de les Cultures 2004. Un grandiloqüent i
solemne discurs que parlava de “sostenibilitat”, “pau”, “diàleg intercultural”,
“tolerància”..., però que en realitat no era més que un burda coartada per
amagar una colossal operació d’especulació immobiliària.
-Com s'ha d'educar
els fills? Els hem d'ensenyar a ser "bones persones" o els hem
d'ensenyar a sobreviure en la societat actual?
Es pot ser bona persona i sobreviure a la nostra
societat; el que no es pot és ser bona persona i enriquir-se.
- Quina actitud
(pel que fa als "valors") creus que hauríem de tenir
els docents de les escoles d'adults davant dels alumnes, sobretot tenint
en compte la seva tipologia tan diversa?
Educar no pot voler dir ensinistrar, ni domesticar.
Educar vol dir transmetre i compartir informació, coneixements, sabers i, naturalment,
principis –és a dir axiomes ètics. D’aquests no se m’antullen de més
fonamentals que el de la dignitat i l’honradesa. Pel que fa mi, personalment,
com a pare i com a professor, el meu repertori de valors és prou simple i es
resumeix en l’estrofa d’una cançó de Julio Iglesias que diu: “Siempre hay / por
qué vivir, / por qué luchar / Siempre hay / por quién sufrir / y a quien amar”.