Retrat de Joseph de Maistre pintat per Carl Christian Vogel el 1810 |
Consideracions a propòsit d’un descobriment de Joseph de Maistre i l’enutjosa lucidesa de cert pensament reaccionari, més un comentari afegit sobre el talent del seu germà, Xavier de Maistre. Missatge per a en Joan Uribe.
LA LUCIDESA DEL PENSAMENT REACCIONARI
Manuel Delgado
Però amb el temps va venir el descobriment que aquests tres –De Maistre, De
Bonald, Chateaubriand– representaven noves proves de la enutjosa per innegable
lucidesa que tantes vegades és capaç de desplegar el pensament reaccionari. Va
ser sobre tot la lectura de Las veladas
de San Pestesburgo, en una edició d’Austral de 1946 que vaig comprar a una
llibreria de vell. Allà vaig trobar-me amb el que tu has descobert, que és el
deute que amb Maistre i la seva antropologia negativa té no sols l’obra de
Baudelaire, sinó també la d’altres autors referencials per a mi, com ara
Georges Bataille, Roger Caillois –el Col.legi de Sociologia en general–, Maurice Blanchot o Clément Rosset. És la
teoria del mal i la pecaminositat del món i de l’ésser humà el que condueix a conclusions
reaccionàries i autoritàries, per exemple pel que fa al paper constituent de
l’enemic o la defensa de posicions polítiques fonamentades en la coerció. Hi ha
una defensa de l’assassinat sense crim que és cert que pot trobar-se en la base
de, per exemple, el hitlerisme, però aquesta afinitat és indefensable, just
perquè Maistre se ocupa bé de separar aquesta defensa de la violència de la
política i l’arroga en exclusiva a la dimensió darrera de la condició humana. La seve és també parenta d’altres perspectives, como la de Georges Sorel –un
dels pensadors més fascinants que conec– i el ell que anomena “mite de la vaga
general” (Reflexiones sobre la violencia,
Alianza), o del capítol final de Robert Vaneigem a Tratado del saber vivir para el uso de las jóvenes generaciones (Anagrama),
quan parla de la “nova inocencia”, aquella que exerceixen sense culpa ni
responsabilitat “feres ferotges, furioses pel seu segrest”.
En qualsevol cas, Maistre és un dels fonaments del “mal du siècle”
romàntic, però no del pensament tradicionalista, sinó per al pensament
antimodern i antiil.lustrat, àdhuc el d’esquerres –Escola de Frankfort, sobre
tot Adorno. Si t’interessa, llegeix el llibre d’Antoine Compagnon Los antimodernos (Acantilado). És en
bona mesura un llibre sobre Maistre.
Et passo el llibre del que t’estic parlant en l’edició aquella. Està molt
vell, però els meus subratllats et seran útils. Las veladas de San Petesburgo. A la Vetllada Quarta veuràs que
parla “d’una còlera divina que concorda bé amb la saviesa i que l’Esperit Sant
ha declarat formalment exempta de pecat”. I a la Vetllada Novena: “La terra
sencera, amarada contínuament de sang, no és altra cosa que una ara immensa en
la que tot allò que viu ha de ser immolat sense fi, sense mesura, sense
descans, fins la consumació de les coses, fins l’extinció del mal, fins la mort
de la mort”. Allà trobaràs aquestes i d’altres “idees volcàniques”, com el
mateix de Maistre anomenava els seus propis pensaments. Li passo a l’Ariana per
a que te’l faci arribar.
I una cosa més. Els mèrits de De Maistre no es redueixen als seus esclats
de pertorbadora lucidesa. No és sols determinades coses que va escriure aquest
home el que el meriten. També és l’aixopluc que va prestar altres llibres que
va publicar, com els del seu germà Xavier de Maistre. Impossible traslladar ara
la impressió que ha causat en generacions de lectors obres com Expedición alrededor de mi cuarto,
editar per Joseph el 1794 i del que t’estic remetent a la seva edició espanyola
d’aquest mateix any l’Editorial Fonambulista. No el tinc, però tinc una mena de
continuació que va publicar el 1834 sota el títol Expedición nocturna alrededor de mi cuarto (Austral). Són peces que
varen meravellar Proust o Borges i amb raó. Son llibres literalment de viatges,
sols que el viatge és a l’interior d’una cambra de la que l’autor no pot –en el
primer llibre– o no vol –en el segon– sortir. Una delícia. Al que t’enviaré a
través de l’Ariana trobaràs exemples de la genialitat de Xavier de Maistre i el
que dóna de si un viatge al voltant de la teva habitació, en molts trams a
cavall: diàleg amb l’estrella polar a propòsit de la Providència; història
d’amor amb la sabatilla entrevista d’una bella veïna, testimoni directe del
rapte de les sabines, factibilitat d’estimar totes les dones sense excepció,
raonament sobre els móns infinits que caben a la immensitat de l’espai..., i el
Temps, del que a l’autor l’espanta no la se cruel dalla, “sinó els seus
terribles fills, la Indiferència i l’Oblit”.