Postil·la a la classe d'Antropologia Religiosa del 10/3/2017
LA MANIFESTACIÓ COM A LITÚRGIA
Manuel Delgado
El que vaig mig explicar aquest
dia a classe és el mateix que vaig desenvolupar més a la classe al porxo durant
la vaga del dia 2. La idea és que a les ocupacions fusionals de llocs públics
tipificades com a manifestacions, en
les quals s’expliciten reclamacions o s’emeten protestes relacionades amb
esdeveniments no repetitius, se’ls podrien aplicar els esquemes analítics i
interpretatius que serveixen per les anàlisis d’altres transformacions rituals
que manipulen simbòlicament els mateixos elements del paisatge i els fan
esdevenir significatius. Les manifestacions funcionen tècnicament com a festes
implícites o parafestes, en el sentit de que no són homologades com a
activitats festives a efectes oficials, ni del llenguatge comú, ni per part
d’aquells experts que es pressuposen competents en l’estudi de les anomenades
«tradicions».
A la pràctica, però, aquestes
activitats massives que de manera compacta i concertada ocupen l’espai públic i
el transformen responen a lògiques que són essencialment les mateixes que
orienten les festes populars al carrer. I no és sols que les marxes de protesta
civils nasquessin al segle XIX inspirades en el model que li prestaven les
processons religioses o que, ara mateix, no facin més que aguditzar la
tendència a incorporar elements festivals; és, sobretot, que les manifestacions
civils es revelen de seguida al servei d’aquell mateix dispositiu de producció
identitària del que veiem que les festes eren paradigma i que, per dur a terme
llur tasca, posen en marxa mecanismes performatius –festivalitzacions, de fet–
que fan moralment eloqüent l’entorn físic que els convocants i els convocats
consideren apropiat i apropiable per dur a terme la seva acció.
Tot i això, és obvi que, per
exemple, una processó no és el mateix que una manifestació. Una processó té uns
continguts associats a la submissió a poders divins o divinitzats, que són –si
donem per bo el vell paradigma teòric proposat per Durkheim– els de la
comunitat mateixa que afirma llur existència. Una manifestació tampoc no és
exactament el mateix que una cercavila, acte peripatètic consistent a moure’s
per un determinat espai per fer saber a tothom que s’ha declarat l’estat
d’excepció festiu en un determinat territori urbà. La cercavila no presumeix
d’un contingut exprés, no fa cap proclamació sobre les necessitats o les
exigències d’un col·lectiu, cosa que sí que fa una manifestació. No obstant
això, no es pot negar que les manifestacions al carrer han anat incorporant,
cada cop més, elements formals d’inequívoca extracció festiva, i són moltes les
que inclouen xarangues, dimonis, petards, gegants, capgrossos, en una última
etapa camions carregats amb altaveus gegants, imitant l’estil de les love parades, etc., elements que acaben
produint una corrua de la qual la singularitat rau tan sols en el seus
continguts polítics o de protesta social.
A diferència d’una processó o
d’una cercavila, una manifestació és un acte en el qual un segment social
determinat reclama alguna cosa o fa saber determinada informació relativa a la
situació que travessa. Al missatge general que tota festa emet –som!–, la manifestació n’hi afegeix uns
altres de més específics, que consisteixen a afegir-hi... i volem, diem, exigim, etc., tal o tal altra cosa. Són
mobilitzacions, un dels instruments centrals dels moviments socials, corrents
d’acció col·lectiva suscitats per incidir sobre la realitat i canviar-la. És
per la mobilització que els moviments socials no sols mouen o intenten moure un
cert estat de les coses, sinó que ho fan a base de moure’s en un sentit
literal, topogràficament i cronològicament, al seu si.
L’ampliació i concreció del
predicat que aquesta forma de festa implica no obsta perquè quasi tot el que
s’ha escrit entorn de les manifestacions com a produccions culturals podria
ser, un cop descomptada l’especificitat del seu contingut declamatori,
extrapolable a les deambulacions festives més canòniques. De les manifestacions
polítiques o socials s’ha dit que són una acumulació i concentració de signes, que
impliquen sons, gestualitats, formes excepcionals d’usar el llenguatge,
elements emblemàtics –en aquest cas pancartes, banderes, imatges
al·legòriques–, desplegaments organitzats i jerarquitzats de cossos itinerants
per un espai privilegiat..., és a dir, pràcticament el mateix que podríem dir
–en funció del grau de solemnitat de què l’acte s’investeixi– d’una cercavila o
d’una processó.
Les manifestacions, d’altra
banda, fan explícita aquesta voluntat de proclamar coses concretes amb relació
a contextos no menys específics, i clouen la seva deambulació ritual en el
clímax que representa el míting o la lectura de manifests a càrrec de persones
significatives que donen veu al conjunt dels congregats. Aquest tret encara
queda més clar en el cas de les concentracions públiques, que no deixen de ser
marxes immòbils i que són respecte dels actes deambulatoris el que la plaça és
al carrer. En tots els casos, les ocupacions extraordinàries del carrer per
part de grups compactes de persones que tenen intenció de dir o fer una sola
cosa al mateix temps obtenen una certa prerrogativa sobre l’espai que usen
transitant-lo, defineixen la seva acció amb relació a un territori que afirmen
com a provisionalment propi i al qual atribueixen o bé usurpen uns valors
simbòlics determinats.
Tant la processó i la cercavila
com la manifestació –i justament per la naturalesa festiva que comparteixen–
impliquen un accident significatiu en el temps, que queda alterat per una
activitat prevista, però no ordinària. Tots tres comporten una transformació
visual i acústica de l’espai social pel qual es circula, un abigarrament
especial, una ornamentació deliberadament espectacular i un seguir de sons,
músiques i sorolls que no són gens corrents. Totes tres fórmules també porten
associada una idealització d’aquest nucli de temps/espai que, per dir-ho així, treballen, el qual manipulen tot
apropiant-se’l i convertint-lo en representació pertinent del que voldrien que
fos. El que aleshores s’expressa a
l’exterior és justament allò que habitualment roman ocult, tot i que
resulti del tot fonamental, el sagrat per antonomàsia, allò que Durkheim ens va
ensenyar a reconèixer sempre com a hipòstasi de qualsevol forma de comunitat,
l’essència invisible de tot socius
que periòdicament practica les seves epifanies per rebre un dret a l’existència
substantiva que la realitat ordinària no li depararia mai.
Per això, tota
celebració –laïca o religiosa, vindicativa o tradicional, tant s’hi val– és una
manifestació en el sentit teològic de
la paraula, és a dir una proclamació externa del misteri, tal i com la litúrgia
catòlica estableix en designar com a acte de manifestar l’acció d’exhibir el Santissim Sacrament a l’adoració
pública dels fidels.
Aquesta funció objectivitadora de la idea de comunitat que
les festes explícites executen ha estat notat per les anàlisis de la cultura
popular i tradicional. Que la qüestió focalitzada argumentalment, el tema de la reunió social en marxa, sigui
la celebració del Corpus o el rebuig al preu dels rebuts de l’aigua és del tot
contingent. Els protocols descriptius que ha de seguir l’estudiós per fer-ne
després l’anàlisi cerquen les mateixes dades: sentit ascendent o descendent de
la marxa, l’orientació, la longitud del recorregut, la direcció, l’itinerari
–punt de partida, llocs pels quals transita, aturades i final–, temps esmerçat
en el recorregut i hores en què s’esdevé, ordre de la marxa, distribució de la
posició de cadascun dels seus elements..., i tot per posar de manifest com cap
d’aquests ingredients a tenir en compte és arbitrari, sinó que sempre apareix
dotat d’un significat explícit, latent o, fins i tot en alguns casos,
inconscient.
Aquests perspectives estan
tractades en diversos llibres que hem publicat des del nostre grup de recerca:
M. Delgado, dir., Carrer, festa i
revolta. El usos simbòlics de la trama urbana a Barcelona (Departament de
Cultura, 2004); A. Antebi i N. Monnet, eds., Cops de gent (Angle, 2006), i, a punt de sortir, J. Padullés i J. Uribe, eds., La danza de los nadie.
Pasos hacia una antropología de las manifestaciones, Pol·len, 2017.