Nota per Xavier Moreno, doctorand
ALGUNS APUNTS BIBLIOGRÀFICS BÀSICS SOBRE MITOLOGIA LÉVI-STAUSSIANA
Manuel Delgado
Estic llegint el
teu treball i em sembla esplèndid, tan formalment com pel que fa al contingut.
L'argumentació i com l'estructures em sembla impecable. Entens l'argument
fonamental, que consisteix en diferenciar entre metallenguatge i parallenguatge,
entre mite i ritu, posant de manifest, per mitjà de l'experiència
cinematogràfica, es que el ritual assumeix justament la tasca contrària que la
del relat mític. Si aquest està entestat a escindir la realitat en separacions
que s'oposen dialècticament, el ritual sembla entestat al contrari, és a dir en
crear la il·lusió de la continuïtat impossible d'allò viscut. Per a això, el
ritual posa el seu maniàtica preocupació per la minuciositat al servei d'una
espècie d'interminable tasca de pedaç de la realitat. El ritual tendeix ponts
inversemblants -i d'aquí la seva obsessió pels detalls- entre les esquerdes i
fragmentacions que està feta l'experiència humana del món, justament a
l'inrevés d'una acció com la de la mitologia, centrada en la compartimentació
relacional de materials conceptuals presos ja sigui de la realitat tant social
o natural, com del repertori de possibilitats dramàtiques que la pròpia
imaginació prové.
Ara bé, l'hem de
reforçar demostrant que tens un coneixement profund de diverses qüestions, com
el que ha escrit Lévi-Strauss sobre mite, ritual i cinema, tan entrelligats com
per separat. Aquest coneixement ha de ser exhaustiu. Així, d'entrada et falta
treballar les dues mitològiques majors que et queden, la 2 i la 3, però també
les menors, és a dir Historia de Lince (Anagrama),
La alfarera celosa (Paidós) i La via de las máscaras (FCE). Has de
rastrejar al llarg de tota l'obra de Lévi-Strauss, perquè a gairebé tota, a
partir de la gesta d'Asdiwal, hi ha apreciacions que et podrien interessar. Un
exemple perfecte és Palabra dada
(Espasa-Calpe), que són transcripcions de classes quasi totes dedicades a mite
i ritual. Mira Mito y significado (Alianza). També obres sobre Lévi-Strauss, totes amb el seu corresponent capítol sobre els
mites: el V del de Denis Bertholet (PUV), tota la cinquena part del de Luis V.
Abad (CIS).
Has de treballar
a fons el que seria l'estètica lévi-straussiana, pel que diu del cinema, però
també de literatura, la música, la pintura, i també del teatre, que saps que
detestava. Mira el que explica als llibres d'entrevistes: el de Didier Eribon
(Orion 93), Georges Charbonier (Amorrortu), més obres fonamentals Mirar, escuchar, leer (Siruela). El meu
preferit: el de James A. Boon, Del
simbolismo al estructuralismo (Ateneo). És un llibre vell, però mereix la
pena buscar-lo a biblioteques. M'encanta. Una altra obra important és la de José
Guilherme Merquior, La estética de
Lévi-Strauss (Destino). T'adjunto una cosa sobre aquest aspecte que tinc a
mà. També el que he escrit jo mateix, tot i que suposo que ja ho deus tenir.
Observa que
t'estic esmentant sols obres traduïdes i accessibles. Comença per aquestes, o
millor dit continua, contant els dos números de L'Homme que vaig passar-te i que eren prou importants. Pensa també
en gent que ha glossat la mitologia de Lévi-Strauss: Mary Douglas, Edmund
Leach, Paul Worsley... Hi ha un llibre que recull unes quantes d'aquestes
aproximacions: Estructuralismo, mito y
totemismo (Nueva Visión). Mira't Lévi-Strauss,
antropólogo y filósofo, de Leach (Anagrama), o Lévi-Strauss o el nuevo festín de Esopo, d'Octavio Paz (Joaquín
Mortiz). Fonamental, la compilació de Pierre Smith i Michel Izard, La función simbólica (Jùcar). I el
primer capítol de Mito e historia, de
José Sazbón, un llibre petit, però ric (Nueva Visión).
Altres territoris
que cal explotar a fons sobre els de les relacions discret-continu i les
aproximacions estructuralistes al cinema, començant per Christian Metz. També
teories sobre el mite precursores de la de Lévi-Strauss: Dumézil, Propp, etc. I
la pista lingüística, ben important: Jakobson, Trubezskoy... Dona't que estàs
preparant un assaig, tot això —i més— ha d'estar llegit.