Fragment de Diversitat i integració. Lògica i dinàmica de les identitats a Catalunya (Empúries, 1997)
NACIONALISME I RACISME CULTURAL A CATALUNYA
Manuel Delgado
Quan es planteja
quin és el nivell de racisme que afecta la nostra societat, el més comú és que
el balanç remeti a les imatges més tòpiques de l'antic racisme biològic, basats
en el concepte de "raça": agressions contra negres o magrebins a
càrrec de skins, discriminacions en
l'accés a locals públics de persones de pell fosca, actuacions polítiques que
segreguen membres de “minories ètniques”, abusos policials contra immigrants il·legals,
etc. Tot i ser preocupants, aquestes expressions de racisme contra persones
d'altres “races” són ben lluny d'amenaçar la convivència civil a Catalunya. Tanmateix,
resulten ideals per que alguns conreïn un antiracisme molt sovint purament
estètic.
En canvi, quan és
fan valoracions sobre l'estat de la problemàtica racista al nostre país,
pràcticament mai es computen aquestes modalitats de racisme que designem com
culturals, i de les que les conseqüències si que podrien afectar les relacions
entre segments molt importants de la societat catalana. Aquest racisme no té
com a objecte els senegambesos o els nord-africans, que poden ser
culpabilitzats de l'augment de la delinqüència, però que mai han estat
contemplats com una font de risc per la supervivència de la cultura nacional
catalana. Els destinataris d'aquest racisme cultural són, més aviat, centenars
de milers d'immigrants provinents d'altres comunitats de l'Estat espanyol,
que reben amb una certa freqüència el retret d'haver-se constituït en una mena d'exèrcit
d'ocupació, disposat a dissoldre la identitat nacional de Catalunya.
El raonament que suporta
la desqualificació de determinades pràctiques culturals en tant que
incompatibles amb una suposada catalanitat immanent es basa en un inquietant
axioma: es reconeix que, com ja sabíem, “són catalans tots els que viuen i treballen
a Catalunya”, però no allò que fan. Es a dir, un "immigrant" pot
obtindre la seva homologació com a català en tant que pagui impostos i hagi
demostrat la seva capacitat productiva, però perd aital privilegi en quan es
posa a ballar, a celebrar festes, a cuinar o, senzillament, a parlar. La seva
manca d'adhesió a la “genuïna” cultura amfitriona delata en ell una mena de
condició anòmala, una catalanitat incompleta o de baixa intensitat. Són a dins,
però alguna cosa d'ells pertany a l'afora, com si incorporessin un grau
variable d'intrusisme que fa d'ells catalans insuficients o incomplerts.
El racisme cultural és part fonamental del nacionalisme primordialista, convençut que hi ha una dimensió inefable en la que es manifesta
una Catalunya eterna i essencial, al si de la qual sols poden ser admesos de
ple aquells que demostrin posseir els seus estereotips. El seu postulat és el de l’existència d’una imaginària mentalitat o tarannà propi del poble català.
Aquesta premissa pot quedar resumida en aquestes paraules de Prat de la Riba a La nacionalitat catalana (1906): “El
poble és, doncs, un principi espiritual, una unitat fonamental dels esperits,
una mena d’ambient moral que s’apodera dels homes i els penetra i els emmotlla
des que neixen fins que moren.”
Es tracta, en
definitiva, del nacionalisme místic resultant de la imaginària Catalunya
pairal i que va animar, als anys 20, el nacionalisme italianitzant del
noucentisme, amb la seva natural desembocadura feixista de la mà de Nosaltres
Sols o dels Escamots d'Estat Català. La necessitat de no distreure esforços en
la lluita contra el franquisme, va fer que la lluita en favor de la “integritat
cultural” de Catalunya quedés congelada provisionalment. Un cop restaurada la
democràcia i les emergències d'integrisme cultural s'han restringit a poca cosa
més que esporàdiques declaracions d'Omnium Cultural o del Front pel Plebiscit
per la Independència de Catalunya contra el cavall de Troia espanyolista que
representen, segons ells, les Romerías
del Rocío o les Ferias de Abril a
Catalunya. Aquesta discreció en les seves explicitacions no treu que les
tendències a l'exclusió cultural dels “no assimilats” siguin ben presents, si
bé en un estat larvari, en el si del catalanisme conservador, i fins i tot en
corrents nacionalistes radicals que es presenten a si mateixos com a
progressistes.
La pregunta que
convindria fer-se seria la de si continuarà sent aquesta essencialisme agressiu
una energia desordenada i innòcua o, per contra, aconseguirà arribar a
activar-se políticament. Com Michel Wieviorka (El espacio del racismo, Paidos) ha posat de manifest, l'experiència
demostra que la xenofòbia cultural, si no assoleix una mínima articulació
ideològica, resta un vague substrat sentimental que pot, com a molt, legitimar
mesures governamentals antiimmigratòries, però no corrents exitossos de signe
feixistitzant, a la manera dels que es registren a França, de la mà de Le
Pen, o a Austria, amb el partit que dirigeix Joerg Haider. Cal qüestionar-se,
aleshores, si existeix a Catalunya la possibilitat de que aquest racisme
cultural, escassament precisat i sense vertebrar, trobi el mitjans de
transcendir al nivell polític, i si alguna de les formacions polítiques
actuals estaria en condicions d'esdevenir, eventualment, el seu vehicle.