dissabte, 22 d’agost del 2015

El carrer, espai perdut

Canall jugant a un carrer de Londres el 1926. La foto és de Alamy

Consideracions per a Helena Fabré i Marta Contijoch, companyes del Grup de Recerca en Antropologia del Conflicte Urbà, OACU, enviades l'agost de 2015.

EL CARRER COM A ESPAI PERDUT
Manuel Delgado

Els principis que orienten el concepte d'integració social -i per tant també el de exclusió- només contemplen uns quants àmbits d'enquadrament legítim, en relació amb els quals tota una altra experiència queda subrogada: la llar, l'escola, el treball i determinades associacions més o menys formals degudament reglades. Les persones tenen una llar i es desplacen per anar a un lloc en què o estudien, treballen o estan organitzats. La vida sencera s'ordena a partir d'una lògica d'emplaçaments fixos dotats de seu o domicili en què els individus han de desenvolupar els aspectes més estratègics de la seva vida. Entre un punt i altre, entre volums construïts, s'obren buits -el exterior urbà- en què s'espera que es desenvolupi una vida que no pot ser més que "de pas" i de la qual -imaginada en el món modern carregada de tints pejoratius i perillosos- res de bo es pot esperar. En aquest espai desolat la presència de nens en llibertat no pot constituir sinó un escàndol inacceptable.

D'aquí el que d'inacceptable resulta la imatge que a les ciutats de l'anomenat "tercer món" brinden els nens que viuen i treballen al carrer. Del fenomen, la visió assistencialista oficial i els mitjans de comunicació només reconeixen i difonen els aspectes més melodramàtics, associats a l'abandonament o a la violència familiar. En aquests casos s'espera la intervenció d'organitzacions governamentals i no governamentals especialitzades la objectiu no és tant vèncer la misèria en què viuen i de la qual procedeixen aquests nens, sinó apartar del carrer, estructurar les seves vides a partir de la seva incorporació a l'aparell escolar oa la preparació laboral.

El mateix per a les ciutats de països en què s'ha imposat l'educació obligatòria, el que ha implicat la declaració d'un autèntic toc de queda per als nens, de manera que una de les funcions de la policia és intervenir davant la presència al carrer de menors d'edat en horari escolar. Aquesta preocupació per controlar el que un clàssic de l'Escola de Chicago cridava les "societats de les cantonades", nens i joves que ocupaven els intersticis físics i morals de ciutats sense ànima, a mercè de les males companyies, del vici, del delicte i del que no en va es diu "violència al carrer". Tots els sistemes correccionals destinats al càstig i reforma de la infància esgarriada han treballat amb la prioritat d'apartar les seves víctimes del carrer, com correspon a la imatge tan recurrentment destinada a elles de "gossos de carrer". De la mateixa manera, que no és casual que l'atenció social de menors avui classificats com "en situació de risc" hagi correspost a especialistes designats com "educadors de carrer".

En les societats que han aconseguit enquadrar de manera plena als seus nens, aquests apareixen avui expulsats d'allò que fos un dia el seu imperi natural: el carrer, àmbit de socialització que havia resultat fonamental i del que ara se'ls preserva per emparar la caricatura que d'ells s'ha fet. Acuartelant-los a casa o a l'escola, concentrant-los en espais singulars per al consum i l'estupidesa, posant-los en mans de monitors que els monitoritzen, els protegim del carrer, alhora que protegim a aquest mateix carrer -ara més desert de nens- de la dosi supletòria d'embull que els nens sempre estan en condicions d'afegir. Negant als nens el dret a la ciutat, se li nega a la ciutat a mantenir activada la seva pròpia infància, que és la diabòlica innocència que està feta i que la vivifica.

En canvi, el carrer va ser un dia el regne de la mainada, un ordre d'espais en els quals qualsevol lloc -incloent descampats i solars- podia ser bo per jugar a tant i fa amb no importa que objectes presents, als quals la imaginació assignava funcions i significats. El més insospitat racó urbà podia esdevenir un escenari d'aventures, marc natural per al que Jane Jacobs deia "jocs no dirigits".

Però no és només una qüestió de reconèixer en les apropiacions infantils de l'espai urbà un valor merament vitalista i sentimental. Més enllà, el carrer juga un paper fonamental en la socialització dels infants, ja que del que hi passi, fins i tot sota l'aspecte de joc o aventura, dependran coneixements i habilitats socials que no proveiran ni l'aparell escolar ni la formació casolana. D'aquesta experiència infantil de l'exterior immediat a la seva llar neix en bona mesura el que anomenem barri, com a escenari per a un tipus de vincle social basat en la proximitat i en la rutina de les trobades en un context territorial delimitat, però abans de res un medi ambient subjectiu associat a pràctiques individuals el sentit i valor són sobretot biogràfics, ja que ha estat l'aula natural que ens va permetre el pas gradual d'aquest espai que anomenem privat a aquell altre de la interacció despersonalitzada entre i amb desconeguts.

És per aquesta vivència infantil de l'espai immediat al domicili que al barri se li encomanen tasques fonamentals en la formació de la persona, confiades al grup d'edat -la pandilla- i sota la discreta però omnipresent vigilància d'aquesta forma de comunitat basada en la coresidencia a la que anomenem veïnat. Aquí s'estableix el motlle o configuració bàsica per a qualsevol modalitat a apropiació psicològica i afectual de l'espai, de qualsevol espai, ja que exerceix una funció simbòlica mediadora que fa possible superar l'abisme brusc que es produiria, si no existís, entre el completament públic i el completament privat, com si fes una possibilitat de graduar els nivells d'apropament o allunyament de la casa, a la manera com fem quan anem reconeixent rostres i llocs que se'ns van fent -interessant expressió- més familiars i persones de la qual podrem dir , encara que a penes sapiguem res d'elles, que "són del meu barri" o "són del barri" i als que apliquem aquesta denominació que les reconeix com destinataris d'un cert tipus de deures recíprocs: els veïns.

Canals de vídeo

http://www.youtube.com/channel/UCwKJH7B5MeKWWG_6x_mBn_g?feature=watch