Dibuix de Richard Burton d'un takh-rawan, un palanquí dels grans senyors àrabs |
Comentari per Edouard Monneau, estudiant del Màster en Antropologia i Etnografia de la UB, enviat el 9 de maig de 2015
SOBRE LA IMPORTÀNCIA DEL DIBUIX EN ETNOGRAFIA
Manuel Delgado
Com vaig dir-te, és del tot pertinent una
contribució de la teva banda a la vindicació del dibuix com a tècnica de
recollida d'aspectes de la realitat que l'etnògraf preveu que no poden ser
captats d'una altra manera. A l'assignatura Taller
d'etnografia havia prohibit als meus estudiants usar càmeres fotogràfiques o de
vídeo, que crec que s'anquilosen la percepció i la converteixen en maldestra i
mandrosa. Ja saps que això no és que no cregui que el cinema o la fotografia no
siguin suports pertinents en etnografia. S'han d'emprar, però evitant
l'excessiva facilitat que procuren. I a més ja saps que em canso de repetir als
estudiants que la càmera no és només un artefacte: és un model per a la mirada.
No han de mirar a través d'una càmera: ells i elles han de ser una càmera. No
han de mirar a través del cinema, sinó cinematogràficament, que no és el
mateix. Quant al dibuix, és important reclamar el paper que va tenir i que
encara mereix. Dibuixar -i li ho diu algú que no en sap- obliga a una
perspicàcia i a una sensitivitat que el fotògraf i el cineasta naïf poden
arribar a perdre si es rendeixen a la comoditat que suposa l'ús de pròtesis per
a la mirada.
Sobre el precedent de l'ús del dibuix en
etnografia ... Tots els grans viatgers que van precedir l'observació
etnogràfica van dibuixar. Hi ha precedents encara més remots, com el del
francès Olivier Perrin, a finals del segle XVIII, que va pintar les etapes de
la vida d'un jove bretó, Corentin. Tant els etnògrafs i protoetnògrafs de
l'exòtic, com els metges rurals del XIX, van emprar el dibuix per retenir la
quotidianitat que observaven. Les revistes de viatges del XIX estaven plenes
d'exemples d'aquest tipus de percepció. Busca exemplars del Magasin pittoresque o de Tour du Monde. Hi ha reedicions
facsímils de llibres d'aquesta època. Vaig trobar no fa gaire, publicat per Olañeta,
el llibre Viatge pels usos, costums i trages d'Àfrica, "obra adornada amb
làmines il·luminades", publicat originalment en 1845. En aquesta línia de
llibres de viatges del XIX amb exemples de dibuixos etnogràfics, l'Editorial
Laertes té una col·lecció excel·lent, on hi ha llibres com el d'Isabella K.
Bishop, Viaje al Pequeño Tibet; Viaje por
el Nilo, de E.V. Gonzenbach, o Viaje a
las estepas de Astrakhan y del Caúcaso, de Jan Potocki. En tots veuràs
profusió de dibuixos.
Ara em ve al cap l'escena de "Las montañas
de la luna", en què Richard F. Burton apareix dibuixant la vida ordinària
dels poblats pel que va recalant en el seu viatge cap a les fonts del Nil. No
puc amagar la meva fascinació per aquest personatge, que vaig conèixer -com
tantes altres coses apassionants- de la mà d'Alberto Cardín, que havia traduït
i editat diverses de les seves obres, totes amb els seus corresponents
dibuixos. Aquí tens a mà, Mi peregrinaje
a Medina y la Meca, en dos volums (Laertes); Viaje al país de los santos (Laertes), sobre el seu viatge a Utah, el país
mormó. Tinc per casa Relat personal d'un Pelegrinatge
a Medina i La Meca (Quaderns Crema), que t''esmento perquè he vist que la
majoria de dibuixos no apareixen en l'edició en castellà de Laertes.
Per descomptat que la fotografia i el cinema
han arraconat el dibuix com a tècnica de captació de la realitat. Una penat. Hi
ha excepcions. Griaule, Malinowski, Clastres ..., tots els grans etnògrafs van
dibuixar objectes, però més rarament personatges o situacions. Alguns exemples
més recents: la tasca de Julio Alvar
entre els purépecha del sud de Mèxic, en què el dibuix ocupa un lloc central. O
els que va fer a Andalusia, que es van publicar fa no gaire Los dibujos etnográficos de Julio Alvar
(Patrimonio etnológico y documental de Andalucía). O el de Julio Caro Baroja en
Los hijos de la nube (Júcar), sobre
els saharauís. Y, por suposat, parlant d'antropologia urbana, El pintor de la vida moderna, el text en
què Charles Baudelaire ret homenatge a Constantin Guys, a qui ja havia dedicat
el seu poema "Somni de París" en Les
flors del mal.