Divendres Sant a l'Hospitalet de Llobregat. La foto és de Jordi Pinyol |
Alguns apunts sobre la Setmana Santa de la Cofradía de los 15+1 de L'Hospitalet, per els alumnes de l'assignatura Antropologia Religiosa del Grau d'Antropologia Social de la UB, enviat el 31 de març de 2018
UNA PROCESSÓ SENSE CAPELLANS
Manuel Delgado
Moltes gràcies als que vareu acompanyar-me a la processó de Divendres Sant a l'Hospitalet, que organitza la Cofradia Los 15+1. Va ser la del pas del Cristo de la Expiración. Treuen més passos aquests dies: el Nazareno, la Virgen de la Soledad, la Virgen de los Dolores y la Virgen del Remedio. Completo algunes consideracions que vaig fer-vos ahir. Important remarcar que no es tractava pròpiament de la reproducció d'una determinada processó andalusa, sinó d'un híbrid que sintetitza elements presos de diverses fonts, de manera que els costaleros van per fora del tron, com a Còrdova, però són dirigits per un capataz, a la manera sevillana. El sorprenent aquí és que, per descomptat, es gronxen Mares de Deu, hi ha passos amb Cristos jacents, figuren natzarens i es canten saetes -malauradament no en van sentir cap-, però ningú va fer res al seu dia per beneir les imatges, la desfilada no s'atura davant les esglésies i no participen sacerdots en la comitiva, sense comptar amb el fet, ja més comú, que no pocs confrares es autodeclaren agnòstics o àdhuc ateus. Ara no ho sé, però en el seu moment -al principi- molts no tenien cap inconvenient en reconèixer la seva militància a partits i sindicats d'esquerra.
Els orígens de la celebració, a la Setmana
Santa de 1978, són semblants als d'altres festes anàlogues a Catalunya. L'escenari
de la fundació va ser el bar de "Kiki " Un dels fundadors de la
confreria narrava les circumstàncies de la primera processó: "Varios
andaluces estaban en un bar de Pubilla Cases. Una procesión de Semana Santa,
retransmitida en aquellos momentos por televisión, les dio la idea. Uno de
ellos pintó una imagen sobre el delantal del dueño del bar, lo colgaron del
palo de una escoba y montaron todo ello sobre una mesa del propio establecimiento.
Después sacaron el 'paso' a la calle, acompañando por los redobles de un tambor
que no era otra cosa que una caja de cartón e iluminado con cuatro velas y
cuatro mecheros" (La Vanguardia,
20/3/1988).
La
primera imatge que es va treure en processó va ser un Crist comprat als Encants
i al qual li varen dir Juanillo, "el Cristo de los Inmigrantes". Això
ens adverteix del sentit que assumeix una pràctica cultural com aquesta en una
barriada de més de trenta mil habitants en que, a finals dels 80, un 50% dels
quals és d'origen no català i una quarta part ha nascut a Andalusia, cobrint-se
el percentatge que falta amb fills i néts d'aquests nascuts a Catalunya. No cal
dir que ara aquest percenatge s'ha modificat en favor de persones vingudes
d'altres països. En un meritori estudi per desgràcia inèdit encara encarregat per
l'Ajuntament de l'Hospitalet a A. Martínez del Hoyo i P. Palacios (L'Associació andalusa Confradía Los
15+1), s'oferien desglossaments estadístics de la composició aleshores de la Cofradía
de los 15 +1 per procedència, on es posava de manifest l'alta concentració, pel
que fa a llocs de partida, de gent d'Aguilar de la Frontera, Osuna i diferents
punts de la província de Còrdova, que van arribar amb suports familiars al
barri, tot el que permet donar-se una idea de la solidesa dels vincles
parentius i de paisanatge que fonamenten les relacions de veïnat.
Un altre excel·lent treball sobre les
processons laiques de l'Hospitalet, a càrrec de Clara Parramón (“Setmanes
santes d’inspiració andalusa” a Quaderns d’Estudi, 16, 1999), havia
tingut el lúcid encert d'apreciar com el procés experimentat per la confraria i
per la mateixa processó funcionava a la manera d'una espècie de metàfora
condensada, en què es reproduïa l'avatar familiar i personal de la majoria de
confrares i de veïns, i fins i tot del barri en si. El progressiu millorament
dels elements processionals, l'augment del pressupost disponible i la creixent
dignificació d'una cosa que "va començar del no-res", es condueix com
una al·legoria fàcilment recognoscible de la sort de la majoria de famílies que
van emigrar a Catalunya des d'Andalusia en els anys 50 i 60. L'estudi de
Martínez d'Hoyos i Palacios demostrava, en efecte, que un 90% de membres de la
Confraria havia treballat com a peons o en treballs pesats i que a finals dels
90 només tres o quatre continuaven exercint treballs no qualificats.
M'agradaria recalcar l'aparent paradoxa que
suposa una celebració que sembla haver estat concebuda per enyorar una terra de
la qual se sent l'experiència d'haver estat arrencat..., al mateix temps que
serveix a la pràctica com una preciosa excusa per no haver de tornar -hi. Una
part important de l'esmentat estudi de Martínez i Palacios està consagrat a
descriure la relació dels confrares i el seu ambient amb Andalusia, i, de fet, la
Junta col·labora —o si més no col·laborava— amb les autoritats catalanes en la
subvenció dels actes. La celebració d'un Setmana Santa "andalusa" a
la seva ciutat de residència tenia per als andalusos enquestats un doble valor
: d'una banda explicita la nostàlgia feia els seus orígens, però a la vegada
implica un desenteniment d'aquests mateixos orígens, en la mesura que els crea
obligacions a Catalunya i els eximeix de tornar per vacances als seus
respectius pobles o ciutats. Els confrares argumenten, en efecte, que
prefereixen quedar-se a Hospitalet. Les dades sociològiques al respecte són
inequívocs, i en la seva interpretació no cap massa una explicació en clau de
penúria econòmica : un 85% de membres de la Confraria no havia anat mai de
visita ni de vacances al seu poble d'origen, un 10 % només tornava
esporàdicament i tan sols un 5% freqüenta el seu lloc de procedència. Recordeu
que estem parlant d'un estudi de finals dels 80 del segle passat.
L'esmentada investigació també va poder fer un
valuós seguiment de com es produeix la incomunicació entre les autoritats
eclesials i la Confraria. Els confrares que es consideraven a si mateixos
"catalans, però catalans andalusos" ( p. 42 ) reconeixien que la
processó es feia " per la fe " i es definien com "catòlics i
creients, encara que deslligats completament de les pautes eclesiàstiques".
També resultava significatiu que, com revelava el treball esmentat, un 85 %
dels membres de la confraria reconegués no haver assistit mai a les processons
en els seus pobles d'origen.
De la seva banda, el rector de la Florida, mossèn
Murillo, a qui li correspondria dirigir l'acte litúrgic, posava en qüestió la
legitimitat de la germanor de treure en processó imatges religioses que ni
estaven beneïdes ni eren objecte d'una veritable fe, per el que la manifestació
religiosa "es realitzava per pura tradició, enyorança dels seus propis
orígens i que tot això comporta que entri dins del terme ' religiositat
popular", però amb " unes notes d'irreverència cap a unes creences
que havien d'estar estipulades entre l'Església i la Confraria". El
treball recollia, a més, una curiosa doble versió de les raons per les quals la
processó de Pubilla Cases li havia donat l'esquena a l'Església. Segons els
confrares "les portes de l'Església van ser tancades al pas de la processó
i va ser seguida des del campanar per Murillo, que els va acusar de irreverents
perquè la imatge de la Verge del Carme portava un pit al descobert". Els
confrares coneixien mossèn Murillo però "no tenen res a dir-li", ja
que "no volen cap sacerdot, ni encara que sigui el Papa de Roma" .
Mossèn Murillo, per la seva banda, reafirmava la seva voluntat d'arribar a un
consens amb la Cofraría que permetés una celebració conjunta, el que xoca amb
la resolució dels 15 +1 de no permetre la participació del clergat, ja que
" si entra un capellà en la nostra Confraria, la Setmana Santa s'acaba".
Les raons que fan inconvenient tot acord amb
el clergat no remeten a principis ideològics abstractes, sinó més aviat la por
de perdre la independència i fins i tot al de perdre els èxits aconseguits i
fins a la pròpia supervivència de la processó: "¿Qué
les pasó a la procesión que antes hacían en la Torrasa...? Y la de las Ramblas
de Barcelona está en crisis. Guardaron los santos en la iglesia y les hacen
pagar un alquiler que no pueden llevar adelante. Entregaron al cura el dinero
con el que contaba la Cofradía y ya se sabe lo que pasa cuando das dinero a los
curas...".
En fi, que espero que us hagi resultat útil l'experiència.
En fi, que espero que us hagi resultat útil l'experiència.