dijous, 9 de maig de 2013

Una mostra de la influència de l'estètica surrealista, via cinema tel.lúric, en les pel.lícules folklòriques espanyoles dels anys 50. Una escena onírica d'"Un caballero andaluz", de Luís Lucia, amb Carmen Sevilla i Jorge Mistral (1954)



Tinc un gran record de tots els anys –fins el curs passat de fet– que vaig donar l'assignatura de Cultura Visual a l'escola de disseny Eina. Diria que ho trobo a faltar. Consagrava tot el curs a les relacions entre cinema i surrealisme. L'avaluació consistia en que els/les estudiants havien d'analitzar una seqüència surrealista d'una pel·lícula que nos fos surrealista, és a dir que no fos explícitament surrealista, fruit d'algun dels militants del moviment. Els passava tres hores i mitja d'exemples.

Un d'ells hagués pogut estar aquest, que estava programat per l'Escopofília d'aquest mes i que era una escena onírica d'UN CABALLERO ANDALUZ, de LUIS LUCÍA (1954), amb CARMEN SEVILLA i en JORGE MISTRAL. Era un decorat de GIL PARRONDO, que després va treballar a Hollywood –"Lawrence de Arabia", "Doctor Zhivago"...– i va rebre dos Òscars, un per "Patton" i l'altre per "Nicolás y Alejandra". El que m'interessa de l'escena és sobre tot no sols la influència de l'estètica surrealista -comú en el cinema musical nordamericà, a la manera del "The Band Vagon", de Minnelli-, sinó més encara el claríssim ascendent d'aquella escola que es va dir cinema tel·lúric espanyol, i més, donat el gènere de la pel·lícula, en concret dels números musicals de "Embrujo", de Carlos Serrano de Osma, amb la Lola Flores i amb decorats –molt similars a aquests– de José García de Urbieta.

A part d'aquesta seqüència, he penjat la pel·lícula sencera a youtube.com/watch?v=lSw-D23X3vE.



Canals de vídeo

http://www.youtube.com/channel/UCwKJH7B5MeKWWG_6x_mBn_g?feature=watch