BARCELONA I ELS MUSEUS COM A PESSEBRES
Declaració de GRECS, Grup de Recerca en Exclusió i Control Socials
Universitat de Barcelona
Fa diverses dècades que els museus etnològics clàssics, guarnits a les antigues metròpolis amb fons provinents dels territoris d'ultramar, experimenten arreu una mena de crisi existencial. Concebuts i inaugurats de manera general durant l'època d'exaltació de l'empresa colonial com a instruments de propaganda, només sobreviuen a la mala consciència dels temps actuals al preu d'una reformulació museogràfica completa, per bé que aquesta pot prendre rumbs molt diversos. En alguns casos, aplicant una estratègia generalitzada dins del sistema museístic internacional, aquestes institucions, hereves dels gabinets romàntics de curiositats, han encetat processos d'autorreflexió -i, per què no, també d'autoinculpació- que s'han traduït en una voluntat gradual de fer visibles, més o menys críticament, les condicions de la seva emergència i consolidació. En d'altres, en canvi, la manca de decisió o de lucidesa de la part dels seus gestors polítics i/o tècnics ha abocat aquestes institucions a una mena de paràlisi estructural, senyal inequívoc, de fet, d'una futura i, gosaríem dir-ne, saludable extinció.
Aquests dies,
els advocats de la política cultural de l'Ajuntament de Barcelona deuen estar
redactant recargolats al·legats, a l'aixopluc de les dignes teulades del Palau
de la Virreina, allà on rau l'Institut de Cultura de Barcelona, per tal
d'apagar l'incendi provocat pel judici públic obert al Museu Etnològic de
Barcelona (d'ara endavant MEB). Com correspon als temps que corren, la polèmica
envolta aquesta vegada la suposada cosificació de la cultura i identitat
catalanes que posarà en pràctica el nou MEB a partir de l’any vinent, quan
l’equipament torni a obrir les seves portes després d’una costosa reforma i
d’una llarga inactivitat. Val a dir que les consignes i els titulars
s'acostumen a imposar sobre els matisos, i que en aquest cas com en
altres fóra convenient no confondre de manera automàtica els desitjos
humits dels comissaris encarregats de vetllar pel compliment de l'ortodòxia amb
el pragmatisme i el sentit comú que afortunadament encara romanen entre els
tècnics que gestionen aquests equipaments. Sigui com sigui, se'ns anuncia que
el MEB serà espoliat -mai millor dit- de les seves col·leccions exòtiques,
provinents en la seva major part dels països que havien format part en un
moment o altre de l’atribolat imperi colonial espanyol, com ara Mèxic, el Perú,
el Marroc o Guinea, i que ara hauran de cercar la seva terra de promissió al
flamant Museu de les Cultures del Món (sic). Mentrestant, el nou MEB farà,
diguem-ne, de la necessitat virtut, aprofitarà una part de les immenses
col·leccions de cultura material que havien estat integrades a l’antic Museu
d’Arts, Indústries i Tradicions Populars i, sense cometes que convidin a
prendre una certa distància irònica, rebem la noticia que d'ara endavant
centrarà la seva proposta museogràfica en l’exhibició d’objectes que pertanyen
a la(es) cultura(es) catalana(es), sigui el que sigui que això signifiqui.
A la dècada
dels 90, alguns de nosaltres vàrem col·laborar en diverses ocasions amb el MEB.
Recordem que aleshores la institució, un estrany i incòmode edifici construït a
partir de mòduls hexagonals, a la manera d’un rusc gegant, patia malalties
comuns amb la resta d’equipaments culturals de la ciutat (formació inadequada
d’una part dels seus treballadors, un finançament que abocava al museu a la
lluita per l’estricta supervivència, etc.) i d’altres que n’eren pròpies, com
ara l’estructura rígida dels seus espais expositius, les dificultats d’accés a
través dels camins de la muntanya de Montjuïc o la seva ubicació al revolt més
tancat del vell circuit. Recordem, també, l’angoixa amb la qual l’equip de
direcció vivia les magres estadístiques de visitants, sabedor que, davant l’embranzida
neoliberal que assolava la Barcelona postolímpica, la supervivència del museu
depenia del criteri insondable d’uns polítics ofuscats per assolir l’estricta
rendibilitat econòmica dels equipaments culturals, insensibles a qualsevol
raonament pedagògic, històric o fins i tot moral. Enmig del clímax
d’autocomplaença que l’anomenat “model Barcelona” va estendre entre les elits
polítiques i culturals de la ciutat, el MEB llanguia a les faldes de la
muntanya, tot expiant els seus orígens colonials, amagat per no fer nosa,
condemnat al silenci perquè el seu patrimoni semblava encabir-se poc i malament
dins de la gàbia daurada en que s’havia convertit la xarxa de museus
barcelonins. Just com ara.
Ara, les
nostres elits polítiques i culturals –ves que no siguin, al cap i a la fi, les
mateixes- han trenat afanosament una solució per al MEB, al seu parer
definitiva, un nou pas de volta dins l’operació d’embelliment i frivolització
de la gàbia cultural barcelonina: el Museu de les Cultures del Món. Emmirallat
en Jacques Chirac quan era alcalde de Paris i va tirar endavant l’edificació
del Musée du Quai Branly davant la protesta de bona part dels departaments
d’antropologia francesos i la joia poc dissimulada dels grans marxants d’art,
en Xavier Trias sembla disposat a deixar la seva empremta sobre el teixit
cultural de la ciutat. L’obertura d’un museu adreçat, un cop mes, al turisme
massiu que roda i s'escampa dia sí i dia també per la ciutat, i que pretén
essencialment rescatar la dimensió estètica dels objectes pertanyents a altres
societats, tot reproduint la vella consigna de que l’acte de contemplació deu
ser independent de les condicions de la seva producció i apropiació –per tal
d’evitar potser que informacions inoportunes contaminin el judici pur i sensible
dels espectadors-, és el quid de tota aquesta operació, la
guinda exòtica que li faltava al pastís –o pastitx- del carrer Montcada i, de
retruc, l’equació que vol resoldre el vell problema del MEB.
Resulta un
punt fascinant constatar cóm, al mercat cultural barceloní, es compleixen a la
perfecció alguns dels corol·laris de la llei de Murphy, en particular aquell
que afirma que tota situació dolenta és susceptible d’empitjorar. Resulta, en
canvi, lamentable constatar la impunitat de què gaudeix una política cultural
insensata, emparada en el control draconià de les subvencions i en les amenaces
vetllades o simplement grolleres que deriven del seu exercici. La consigna, un
cop més, és que qui s'hi mou no surt a la foto. Així, presentat com un fenomen
meteorològic natural i inexorable, el futur Museu de les Cultures del Món
s’aboca a la consagració superficial de l’exotisme, en el típic registre
multiculti i acrític tant del gust de les nostres elits, tot eliminant aquelles
col·leccions que, com ara les magribines –segurament les més nombroses de tot
el fons del MEB-, trasllueixen una dosi massa reduïda d’exotisme i ens remeten
en canvi massa explícitament a l’experiència colonial que va permetre la seva
conformació. De retruc, el destí reservat per al nou MEB és un altre.
Arrossegat per la marea identitària que ens envolta, però tal vegada conservant la particular declinació que CiU imposa sobre
aquestes matèries –una celebració resistencial i teleològica de la cultura
catalana, nodrint la ficció que aquesta es pot abstraure de la història de la
lluita de classes i en definitiva de tota conflictivitat social-, el nou MEB
sembla apostar, a falta d’altres informacions que ens indiquin el contrari, per
la via de la reïficació del present i l’oblit dels episodis més foscos del
nostre passat recent, per l’exhibició despolititzada dels estris de la nostra cultura
material i, en fi, per la cultura entesa com a pessebre i no pas com a
conflicte, negociació i, ocasionalment, entesa. Una mateixa paraula, sí, però
amb significats diametralment oposats.