dijous, 12 de març de 2015

Dels objectes orfes i abandonats

Foto de Jorge Alberto Mendoza
Més consideracions per a Sara Alustey a propòsit dels objectes orfes i abandonats.

Compara. Si vas pel carrer hi ha objectes que pots contemplar i que es caracteritzen perquè són purs i susciten amors perfectes i fascinacions sense màcula. Es tracta dels articles que s'exhibeixen en els aparadors de les botigues, emparentats amb els que apareixen en els anuncis publicitaris. Són coses fulgurants, que ningú ha fet servir mai, coses no posseïdes, coses encantades, eternament noves, sorgides del no-res, és a dir, ni tan sols produïdes-, portentoses, preservades de la mort i la degradació precisament per la seva condició de repetides -quan un d'aquests objectes sigui adquirit, immediatament un altre idèntic vindrà a substituir-lo-, coses de les que el consumidor només s'apodera eucarísticament en la puresa mística de la mercaderia. Com va escriure Santiago Alba (Las reglas del caos, Anagrama), aquests objectes només existeixen en el centelleig càlid i virginal que emeten des de les vitrines dels establiments, per atraure el vianant i seduir.

A les antípodes d'aquests objectes verges, impol·luts, que s'exhibeixen als aparadors -com les vitrines dels museus, preservatius que protegeixen certes coses d'un contacte indesitjable amb el món i els mortals- estan tots els que s'amunteguen a la vorera o en els contenidors d'escombraries o de ruïnes, objectes que algú ha deixat d'estimar, inútils, orfes, declarats inhàbils. Són béns sense bé. S'assemblen a aquests éssers humans rebutjats del mercat laboral i fins i tot de la vida social en general, residus de classe obrera o trastos humans llançats al carrer per una normalitat que ja no té lloc per a ells, si és que alguna vegada ho va tenir. Aquestes coses excloses ens ofereixen una metàfora perfecta de tota forma d'exclusió social, que consisteix sempre a expulsar i suplantar a algú oa alguna cosa que havia servit, però que, ara, deteriorat, envellit, malalt, ja no serveix i és eliminat, esborrat, ja que ha perdut el lloc que tenia i ja no s'espera que torni a ocupar cap altre.

Malgrat això -de vegades per això-, aquests estris rebutjats poden ser rescatats del carrer abans que es facin càrrec d'ells els serveis públics per destruir en massa o recol·locar al mercat formal, i després redimits per usos nous o renovats i fins i tot poden arribar a exercir una encant tant o més poderós que els productes de consum sense estrenar. En aquests jaciments de coses desnonades, extremadament heterogènies, descatalogades, aparentment sense classificar, barrejades promíscuament, hi ha qui busca o remou per trobar materials que poguessin tornar a servir, vendre a pes o oferir-se en rastres o mercats. Aquest tipus de pràctiques de supervivència donen peu avui al a totes les ciutats del món és ja una autèntica cultura del residu. Destacaments de rebuscadors -en alguns llocs veritables exèrcits- recorren els carrers de nit furgant en contenidors o recollint trastos abandonats, o freqüenten i no poques vegades s'assenten en abocadors públics per rehabilitar coses que altres han declarat inservibles. De vegades poden ser joves que, per raons que tenen molt d'ideològic, decideixen moblar casa amb estris rescatats de qualsevol lloc, de la mateixa manera que opten per alimentar-se de sobres alienes o aliments caducats. A la màxima expressió de reutilització militant d'objectes trobats, cal pensar en de què estaven fets campaments de protesta com els de treballadors de Sintel a la Castellana de Madrid el 2001 i després de manera generalitzada a les acampades del 15M a tot Espanya a la primavera de 2011.

No cal dir que en la majoria d'oportunitats la posada en valor dels detritus domèstics o comercials correspon a sectors socials que troben en ells el seu únic recurs de supervivència, a la manera de les famílies dedicades al cartoneo o els desocupats o exclosos socials en general que viuen de la recollida de ferralla, que converteixen en treball i comerç informals del que venia sent l'ofici professionalitzat de drapaires o drapaires. Interpreto que aquest és el tema que més t'interessa. T'envio a part una bibliografia. Fes el que puguis amb ella.

Com et deia al missatge anterior, en la jerarquia de les coses les abandonades ocupen el lloc més humil. Són el lumpen de la societat que les coses formen entre si, sense prestigi ni valor. Electrodomèstics irreversiblement avariats, joguines trencades, articles assilvestrats, mobles estellats ..., coses repudiades que el recol·lector urbà rescata i redimeix. Apareixeran després revenudes en mercats inversemblants, on seran adquirides per éssers humans que se'ls s'assemblen i que els donaran un nou confort a una nova llar. Potser mereixin els usos imprevists que li assignaran altres propietaris, per als que aquestes coses significaran altres coses, col·leccionistes sentimentals sempre amb els ulls oberts a l'espera de brillantors inesperats, cercadors d'or entre la pols de les ciutats. Alguns d'aquests materials sobtadament preciosos, seran retinguts o regalats com a objectes plens de significat. El que eren detritus de la societat de consum, serviran per a una altra sumptuositat, investits d'una dignitat diferent i potser més, que no tindrà a veure amb el seu preu, sinó amb la seva intensitat.



Canals de vídeo

http://www.youtube.com/channel/UCwKJH7B5MeKWWG_6x_mBn_g?feature=watch