dimarts, 21 d’octubre de 2014

"Almadén, la historia enterrada" (2003)


Els meus pares van arribar d'Almadén a Barcelona cap allà finals dels anys 40. Almadén està al Valle de Alcudia, a la província de Ciudad Real, una part de la Manxa més aviat elevada enganxada a Cáceres i Còrdova. Tots els varons de la meva família paterna -el meu pare, el meu avi...- varen treballar a les mines d'agent viu. La història d'aquesta banda de la meva família està farcida d'històries de lluites mineres, d'accidents, d'"azogaos", les víctimes de la tremolor del mercuri... El meu avi, a qui no vaig arribar a conèixer, va morir de silicosi. La darrera vegada, fa uns anys, que vaig estar a "el pueblo" -que és com els meus pares es referien a Almadén- vaig sentir-me entristit de com estava tot de mort després del tancament de les mines, l'únic recurs important que tenia la zona. Vaig comprar de record un botelleta de cinabri -què curiós: un líquid sòlid- i un VHS, "Almadén, la historia enterrada", que era un documental realitzat per David Rojas per la Televisión de Castilla-la Mancha, emés el 2003 amb motiu del tancament definitiu, al juliol d'aquell any, de les mines.Va com homenatge de record al meu pare, Leandro. 


Canals de vídeo

http://www.youtube.com/channel/UCwKJH7B5MeKWWG_6x_mBn_g?feature=watch