dissabte, 14 de setembre de 2013

Rojos de pel·lícula - Sessió del dimarts, 17/9/13 - Ateneu Roig de Gràcia

Aquest dimarts tenim sessió de Rojos de pel·lícula a l'Ateneu Roig. Ja sabeu, al carrer Ciudad Real, 25 de la Vila de Gràcia. A les 21 h.

Començarem la sessió amb un curtmetratge titulat EL SOPAR, rodat per PERE PORTABELLA el març de 1974. Quatre homes i una dona es troben en una masia en un indret indeterminat per sopar unes llesques de pa amb tomàquet i unes costelles. Son cinc persones que han complert diversos anys de presó efectiva com a conseqüència de la seva activitat a la resistència antifranquista. Són Narciso Julián, PSUC, 23 anys de presó; Ángel Abad, PSUC, 7; Antonio Marín, Comissions Obreres, 8; Lola Ferreira, PCML, 3 , i Jordi Cunill, Joventuts Llibertàries de Catalunya, 10 anys de presó, després d'una condemna a mort. Parlen del paper de la vaga de fam, de les formes de lluita a l'interior, de les connexions amb l'exterior... El rodatge es va fer de manera clandestina, la qual cosa implica que no hi ha títols de crèdit. Els tècnics van ser convocats escalonadament i sense saber quina feina anaven a fer ni a on.

Després mirarem algunes de les coses programades per la sessió especial que vàrem fer per les festes de Gràcia i que no ens va donar temps de veure. Vàrem passar un exemple del cinema de la Revolució Cultural xinesa, però el que estava previst, que era HONG SE NIANG ZI JUN ("Destacament roig de dones"), dirigida per XIE JUN el 1962, sobre el paper de la dona en la guerra contra Chian Kai-shek a la segona meitat dels anys 40 del segle passat.

Tampoc vàrem passar la mostra de spaguetti-western alemany oriental que havíem previst: OSCEOLA, dirigida per KONRAD PETZOLD (1971), on els semínola de Florida s’alien amb els esclaus negres en nom de la llibertat dels pobles oprimits i la construcció del socialisme. Ja us explicàvem al programa del mes passat que el protagonista era un actor que es deia GOJCO MITIC, iugoslau, com tots els indis dels westerns comunistes.

Una altra cosa que es va caure va ser  SHOW BOAT, del 1936, de JAMES WHALE, amb un protagonista ben significatiu: PAUL ROBENSON, militant comunista, obert simpatitzant de la Unió Soviètica, que va visitar en diverses ocasions, i que va estar a Barcelona per recolzar la causa republicana. Pablo Neruda li va dedicar un poema preciós al seu “Canto General”.

I una superproducció soviètica del 1949, dedicada a la caiguda de Berlin en mans de l'Exèrcit Roig: PADENIE BERLINA, dirigida per MIKHAIL TCHIAOURELLI (1949), amb una excelent banda sonora original de DMITRI SHOSTAKOVICH.

Fou imperdonable que se'ns passes l'homenatge previst a OVIDI MONTLLOR, en forma d'alguns del moment de l'especial que TV3 li va dedicar fa anys: OVIDI MONTLLOR: RETRAT D’UN ARTISTA, dirigida per PERE PONS.

Per acabar amb les recuperacions del programa anterior, alguna seqüència de LAS TRECE ROSAS, d’EMILIO MARTÍNEZ LÁZARO (2007), sobre el judici i execució de tretze militants de les JSU, l'agost de 1939, quasi totes adolescents.


A més, passarem la seqüència final de MAN ON A TIGHTROPE, del 1953, que aquí es va titular res més i res menys que FUGITIVOS DEL TERROR ROJO. És una de les coses que ELIA KAZAN va sentir-se obligat a fer després de les seves delacions davant el Comitè d'Activitats Antiamericanes i per a demostrar la seva lleialtat a la "forma de viure americana i la seva total renúncia als ideals comunistes que havia professat un dia. El seu protagonista ADOLPHE MENJOU, va ser, de la seva banda i junt a Gary Cooper i Robert Taylor, un dels actors que més ferotjament havia exigit la depuració de rojos a Hollywood.

I algun que extra sorpresa.



Canals de vídeo

http://www.youtube.com/channel/UCwKJH7B5MeKWWG_6x_mBn_g?feature=watch