dilluns, 9 de setembre de 2013

ESCOPOFÍLIA - Sessió del 12/9/13

"De Tijdgeest", Johan Van Der Keuken (1968)
Aquest dijous, 12, comencem l'onzena temporada de les Escopofílies a la Reina. Ufff...! quin vertigen! Sembla mentida com passa el temps.

Iniciem el curs amb un nou homenatge a un dels favorits de la casa, en JOHAN VAN DER KEUKEN. Us proposo el curtmetratge DE TIJDGEEST (1968). Com tot lo d'aquest home, una genialitat. Jo és que l'adoro. Ja veureu. La cosa comença amb les mobilitzacions contra la guerra de Vietnam i va passant per diferents aspectes de la vida urbana a Amsterdam que testimonien les claus de tota una etapa de la història europea: la dels determinants darrers anys de la dècada dels 60. Una meravella. Pura passió per les imatges. He mirat i sols hi ha un fragment de quatre minuts a la xarxa. La mirarem sencera.

Després voldria presentar-vos dos cineastes importants, però trobo que no prou coneguts, tot i la seva importància. D'una banda, NICOLÁS GUILLÉN LANDRIAN, un documentalista cubà molt llunya de l'ortodòxia ideològica i formal d'un Santiago Álvarez i d'una creativitat extraordinària, tant com a cineasta com en la seva faceta de documentalista. Era nebot del Nicolás Guillén, el poeta, i el govern castrista el va putejar bastant —camps de treball, presons, psiquiàtrics... Però és molt, molt bo. Us convido a veure un dels seus primers treballs, EN UN BARRIO VIEJO, del 1967.

L'altra talent és ALEXANDR HACKENSCHMIED, un dels exponents de l'avantguarda txecoslovaca que, fugint dels nazis, va acabar rodant documentals extraordinaris als Estats Units, on va treballar, per exemple, amb la Maya Deren, una altra de les assídues a la pantalla de la Reina. He triat com a mostra un dels seus primers treballs, molt a prop de les simfonies urbanes. És BEZUCELNÁ PROCHÁZKA, del 1930.

I, atenció, una pel·lícula excepcional: MERCADO DE FUTUROS,  dirigida per MERCEDES ÁLVAREZ (2011). Bona, bona, bona. El millor que s'ha fet, penso, sobre les causes de l'actual crisi en la bombolla immobiliària, però amb un nivell formal que transcendeix de llarg el seu contingut social. No tinc cap inconvenient de dir-vos que és una autèntica obra mestre. Us passo uns minuts per a que us animeu a venir a la Reina a veure-la sencera, perquè la passem tota el dia 29 d'aquest mes. Vindrà la directora, la Mercedes Álvarez, bona amiga, de la que igual heu vist una altra prodigi: la seva pel·lícula anterior: "El cielo gira".

No pot faltar el nostre recó pel millor del cinema cutre. En aquest apartat veurem algun moment d'EL CURRANTE, dirigida per MARIANO OZORES (1982). Cercaré alguna de les proves del talent artístic, no sempre valorat com mereix, d'ANDRÉS PAJARES.

Atenció a BLOW OUT, una de les pel·lícules de la per a mi millor època de BRIAN DE PALMA. Del 1981. Amb el seu passi inaugurarem un espai a la Reina que mirarem de repetir, que és el del concurs, amb premi inclòs. En aquest cas ja us avenço que es tracta de saber quina escena final d'una pel·lícula relativament recent és un homenatge no explícit, però descarat, a la seqüència que us mostraré amb NANCY ALLEN i JOHN TRAVOLTA.  

Reconec que cada cop és més difícil trobar coses inèdites a la xarxa. Tot i això, la immensa majoria de coses que passem no es trobem al youtube ni a d'altres canals. Quasi tot és baixat de l'emule o rippejat. Sempre passo coses rares que trobo en VHS vells i que no estan disponibles a internet. En aquest cas és un especial del NoDo: 25 AÑOS DE PAZ, del 1964, sobre la commemoració del quart de segle de triomf de les tropes feixistes a Espanya i l'establiment de la dictadura.

LES AMOURS IMAGINAIRES és una pel·lícula quebequesa dirigida per XAVIER DOLAN el 2010, quan el noi tenia sols 21 anys. És la història d'un triangle amorós, amb una estètica molt acurada i una banda sonora molt ben escollida. Us n'oferiré una mostra.

Hi ha un tema del que aquí no se n'ha parlat gaire i que és força important i ben interessant. Parlo del paper del SACP, el South African Communist Party, en la lluita contra l'apartheid a Sud-àfrica, proveint d'un bon nombre de militants blancs a la causa de Mandela. Aquesta pel·lícula de la que us passaré el final parla de Ruth Firts, magníficament interpretada per BARBARA HERSHE, assassinada pels serveis secrets sud-africans el 1982. Es titula A WORD APART i és del 1998. La va dirigir en CHRIS MENGES.

Estic repassant els westerns d'un dels grans del gènere: ANTHONY MANN. Grandiosos. Us convido a mirar un dels meus favorits i especialment estrany, MAN OF THE WEST (1958).

L'any passat van estrenar una peli que parla de l'assalt de la policia italiana a l'Scuola Diaz Pascoli durant la contracimera del G8 a Gènova el juliol de 2001, amb desenes de ferits, detinguts i vexats d'un munt de països: DÍAZ. NON PULIRE QUESTO SANGUE, dirigida per DANIELE VICARI. Crònica d'una brutal actuació de la policia italiana, la versió cinematogràfica de la qual no va aconseguir que cap distribuïdora important se'n fes càrrec, si més no fins que li van començar a ploure nominacions a tota mena de premis. Impressionant.

Tot això, més als habituals extres sorpresius i inimaginables.

Us hi esperem a les 21,30, com sempre. A partir del mes que ve reprenen el costum de fer la sessió el primer dijous de mes.

Canals de vídeo

http://www.youtube.com/channel/UCwKJH7B5MeKWWG_6x_mBn_g?feature=watch