dilluns, 21 de novembre de 2011

Una pregunta prohibida: "A quina dinastia pertenyia Lluis XVI?" Un curiós cas de censura a "Tribunal Popular" (TVE, 1989)


Fa algun temps vaig penjar la intervenció de Joan Ramon Mainat, ja desaparegut —i enyorat– i aleshores cap de programes de TVE-Catalunya, a la darrera entrega del Tribunal Popular, el programa en el que vaig treballar com a “fiscal” l’any 1989. En aquell vídeo, en Mainat deia que el programa s’havia desenvolupat amb total llibertat  i que mai s’havia exercit cap control i menys cap censura sobre els continguts i les intervencions dels convidats i del conductors del programa.

Doncs bé. Jo tinc la convicció que en Joan Ramon Mainat parlava amb sinceritat i que la direcció de TVE no va intervenir en cap moment en el que dèiem o fèiem. No es pot dir el mateix de quan el programa va passar al circuït estatal. En efecte, la direcció de TVE va impedir la preparació d’un programa en el que es tractava de jutjar el paper d’Espanya a la primera guerra del Golf, la de gener de 1991.

En canvi, al "Tribunal Popular" que es fa fet a Catalunya al 1989 si que es va produir un cas de censura ben interessant i ben significatiu.

Va ser a un programa que vàrem dedicar a la Revolució Francesa. No tinc present quins eren els convidats, tret de dos d’ells, el filòsof Enrique Lynch i l’aleshores senador i poc després ministre de cultura espanyol, en Jordi Solé-Tura. No he conservat l’enregistrament. El cas és que en la meva intervenció com a fiscal, per acabar el meu torn de preguntes  a Solé-Tura, li vaig demanar el següent: “Per cert, senyor Solé-Tura... Vosté s’en recorda a quina dinastia pertenyia Lluis XVI, el rei que van guillotinar els revolucionaris francesos el 1793?” Sens dubtar-ho, va respondre: “Sí. La Borbònica”. El programa era enregistrat. En el moment de la seva emissió, aquest diàleg va desaparèixer. És a dir, algú, en el procés d’edició, va considerar que era del tot inviable recordar publicament que el rei guillotinat a França durant la Revolució pertenyia a la mateixa dinastia que el nostre monarca, Joan Carles I.

Mai vaig esbrinar qui havia estat el responsable del tall i la veritat és que tampoc m’hi vaig matar per trobar-lo. Tant donava. De fet era el més previsible.

Res; és que m’ha vingut al cap.

Canals de vídeo

http://www.youtube.com/channel/UCwKJH7B5MeKWWG_6x_mBn_g?feature=watch