diumenge, 26 de gener de 2014

"La negació de l'altre és la teva pròpia negació", muntatge de Manuel Huerga i Mariana Omedes per l'exposició "La ciutat de la diferència" (CCCB, 1996)


Acabo d'abocar materials de l'exposició “La ciutat de la diferència”. El director del projecte va ser en José Aguirre, amb qui he acabat fent una gran amistat. Aprofito per enviar-li una forta abraçada per si es passa pel bloc en algun moment i llegeix aquesta entrada.

Reconec que ara no acceptaria l’encàrrec per diverses raons que tenen a veure amb el que després he vist i he sentit, però en aquell moment vaig pensar que era una bona idea. Segurament la meva vanitat em va trair i no vaig dubtar a l’hora d’assumir una proposta que significava organitzar una mostra d'embergadura i d'impacte segur que plantegés de forma alternativa la problemàtica de la xenofòbia i el racisme i que, a la pràctica, implicava sobre tot la possibilitat de criticar el discurs de l’antiracisme oficial.

Va estar exposada diversos mesos al CCCB i després s’hi va estar també una bona temporada en altres escenaris al  llarg de 1997 i 1998. En concret, es va poder visitar al Museo de la Villa de Madrid, al San Telmo Museoa de Sant Sebastià, a l’Estación Marítima d’A Coruña –en aquest cas portada per la Fundación Paideia– i al Festival de Marseille. El Ministerio de Educación te penjada una versió virtual de l’exposició. La trobareu aquí: http://ntic.educacion.es/w3/pagtem/babel/index.html.

Varen tenir els nostres més i menys amb en David Grebler, que era qui impulsava la fundació, però amb perspectiva el balanç que faig de la dimensió personal d’aquella aventura és força positiva i recordo als seus protagonistes amb afecte i agraïment. També vaig treballar amb el publicista David Cirici. Bon tio també. Li tinc apreci.

A més, aquella experiència em va servir per conèixer d’a prop el que podríem dir el sector més progressista de la comunitat jueva de Barcelona. En aquell context vaig conèixer en Shlomo Ben Ami, que va ser després –o igual ja ho era aleshores– ambaixador d’Israel i, més endavant, ministre d’Afers Exterior israelià. No cal dir que ningú em va fer renunciar a la meva adhesió a la causa palestina, que era i continua sent ferma.

El que teniu ara és un petit curt que ens va fer en Manuel Huerga i que és el que es veia al final del recorregut de l’exposició. 



Canals de vídeo

http://www.youtube.com/channel/UCwKJH7B5MeKWWG_6x_mBn_g?feature=watch