dijous, 17 de març de 2011

Taller d'etnografia - Classe del 4-3-11

Abans que se m’oblidi, una referència important que portava sobre l’altre dia a classe i que no us vaig fer avinent. És tracta d’un manual que us pot resultar útil de cara a entendre què és un diari de camp. No és indispensable, però potser algú de vosaltres li pot trobar valor pràctic. És tracta d’un dels Cuadernos Metodológicos del Centro de Investigaciones Sociológicas que es titula Diarios de campo. És de Juan Maria García Jorba, que va fer la seva recerca sobre testimonis de Jehovà. Con us dic, el va publicar el CIS l’any 2000. Vaig estar al seu tribunal de tesi i el treball era magnífic. El llibre aquest que us dic està francament bé de cara a veure com es fa i què implica el diari de camp com a eina metodològica.
Al final de classe us vaig posar dos fragments de pel.lícules. Una era per il.lustrar el tema de la veritat i la mentida i era de “Charada”, de Stanley Donen (1963). L’altre el vaig posar perquè l’acabava de penjar al meu bloc i em venia de gust per tancar la classe. Era “Queen Christina”, de Robert Mamoulian (1933). És el moment en el que Greta Garbo repassa cadascun dels recons i els objectes de l’habitació en la que acaba de passar la nit amb John Gilbert. Posar-vos-la era una mena de caprici, però després vaig pensar que també era útil per il.lustrar aquesta importància dels sentits en la recerca etnogràfica. En certa mesura, el que feia la protagonista era una mena d’etnografia de les qualitats sensibles de la cambra, el que em recordava alguna de les descripcions de la Recerca del temps perdut de Marcel Proust.
Això empalma en algunes coses que vaig explicar-vos a classe. A més de diverses consideracions sobre el que ens havia explicat el dia anterior la Caterina Borelli sobre el seu treball de camp a Sarajevo, la classe del proppassat divendres la vaig dedicar a llegir-vos diversos paràgrafs d’un llibre que per mi és tot un model de com es fa una recerca sobre el terreny des de l’etnografia. És una mena de comentari o glossa de Pierro Brunello a partir del llibre d’Chéjov, un dels grans noms de la literatura rusa del segle XIX, Unos buenos zapatos y un cuaderno de notas. Cómo hacer un reportaje (Alba, Madrid, 2005).
Com recordareu, vaig fer una mena d’elogi del que va significa el naturalisme, aquella tendència artística i literària que, a mitjan segle XIX, va concretar la reacció antiromàntica i antiespiritualista, però també un reacció no menys contrària a l'optimisme il.lustrat. Hi va haver en aquest naturalisme literari una voluntat d'aplicar la seva aproximació gairebé fisiològica a la realitat –fisiològica en el sentit que buscava una captació en viu de la vida, entesa sobre tot com a activitat–, el que es va traduir en autèntics informes de camp que no hauríem de dubtar a qualificar de etnogràfics. Aquestes etnografies estaven guiades per una inequívoca voluntat sistematitzadora. Per això ha estat possible revelar l'existència d'una autèntica metodologia implícita en certes obres d'observació i denúncia, com el cas del que va escriure Chéjov a l'illa de Sakhalín, sobre les immorals condicions de vida dels deportats russos a extrem orient. De l'anàlisi de l'obra i de la documentació associada al seu procés d'elaboració es pot extreure una autèntica guia per al treball de camp.
Tots i cadascun dels passos que la tasca sobre el terreny, el tema de l’assignatura, no ho oblideu, apareixen desglossats en l'obra de Chéjov o, potser millor en català, Txèkhov (poso el nom que apareix al llibre que us estic comentant) Recordeu-vos-en del que vaig llegir a classe. Llegir i resumir; cercar publicacions i confeccionar fitxes, demanar ajuda per a demanar informacions prèvies. Dotar-se d'un bon quadern de notes en què reflectir les dades que vagin sobrevenint en el decurs de la investigació. Estar disposat a reconsiderar opinions basades en lectures i en expectatives. No planificar massa, posar-se en mans de l'atzar. Acceptar invitacions a cases privades; observar el mobiliari i els aliments, escoltar els convidats. Participar en les festes; observar els preparatius, captar l'ambient. Canviar de lloc, traslladar-se d'un lloc a un altre. Visitar un lloc a una hora apropiada per veure com funciona normalment. Prestar atenció al que es diu, escoltar també les enraonies. Atendre les inscripcions en bancs i parets. Prestar atenció als signes de distinció social. Utilització de l'olfacte, l'oïda, el tacte, el gust, a més de l'observació directa. Fer informes sobre fonts escrites. Dissenyar fitxes. No fer entrevistes, sinó parlar ... Etc.
Com vaig explicar-vos, el naturalisme, com a forma o estil de crear oposats a tota artificiositat, va assajar una aproximació a la realitat social que s'inspirava en les primeres formulacions del positivisme científic. El primer naturalisme científic i el naturalisme artístic o literari van tenir en comú, en efecte, una fixació per l'exterioritat, és a dir per la comprensió que el món és -com havia sospitat Galileu- un immens llibre que està escrit per fora. Els impulsava idèntica ànsia per sortir, arrossegades per la certesa que el que importava, una certa veritat, estava davant d'un o al seu voltant. La conseqüència no podia ser més que la de fugir de tota introspecció per deixar-se atreure pel que apareix exposat als sentits, el que és a fora. I això seria vàlid per al naturalisme científic –recordeu les referències que vaig fer a classe a la figura de Claude Bernard–, pictòric, novel.lístic, però també per als corrents ètiques, polítiques i socials que el van acompanyar en el seu naixement en tots aquests camps a mitjans del segle XIX, igualment determinades pel mateix impuls cap al món sensible per copsar-lo en les seves condicions reals, com a primer pas per a la seva transformació. Arnold Hauser va saber captar bé aquest amor naturalista per la intempèrie quan, a la seva Historia social de la literatura y el arte (Guadarrama) i referint-se a la pintura de Courbet, Millet i Daumier, diu d'ella que sembla voler dir: "Fora, a l'aire lliure, fora, a la llum de la veritat!".
Ens veiem dijous que ve.
Fins aleshores.

Canals de vídeo

http://www.youtube.com/channel/UCwKJH7B5MeKWWG_6x_mBn_g?feature=watch