dimecres, 16 de febrer de 2011

Record i homenatge a Josep Ramon Llobera, amb una evocació del meu descobriment de l'antropologia

Quan estava fent la mili a Cerro Muriano, a Còrdova, em vaig trobar un dia a les letrines un llibre que es deia "Tres ensayos de antropología social", de Julian Pitt-Rivers. No vaig trobar al seu propietari i me'l vaig quedar. Aquella troballa va ser fonamental. Recordo l'enlluernador que va resultar per mi trobar-me amb la teoria de l'hospitalitat, aquell principi de sociabilitat basat en el tractament ple d'amabilitat i generositat que se li depara a un foraster amb una única condició: que al final acabi marxant altre cop.

Jo, que aleshores estudiava Psicologia, vaig descobrir de sobte en l'antropologia la meva vocació. Vaig canviar de llicenciatura immediatament i vaig acabar a París, a l'École Pratique des Hautes Etudes en Sciencies Religieuses de la Sorbona, seguint les classes de Pitt-Rivers d'etnologia religiosa europea.

Un home clau en aquella troballa va ser en Josep Ramon Llobera, un antropòleg anglès d'origen català que va fer possible l'edició d'aquell llibre i d'altres en dues memorables col.leccions d'antropologia que entre finals dels 70 i principis dels 80 va treure l'editorial Anagrama, gràcies a la m'amistat de Llobera amb Jorge Herralde. Aquell grapat de llibres van ser fonamentals per una generació d'antropòlegs i no sé què donaria per a que algun editor tornés a atrevir-se a repetir-la. Improbable, la veritat. No puc presumir d'haver estat amic personal seu, tot i que vam coincidir alguna vegada, la darrera al IX Congrés d'Antropologia de la FAAEE de l'any 2002 a Barcelona, al que correspon la fotografia de l'entrada.

Doncs fa poc se'ns va morir en Llobera, que era professor a la University of London, i l'Institut Català d'Antropologia ha decidit fer-li un homenatge.

Si els que sou a Barcelona us hi voleu passar, el farem demà, 17 de febrer a les 7 del vespre, a la Sala Prat de la Riba de l'Institut d'Estudis Catalans, al carrer del Carme, 47. Intervindran Verena Stolke, la presidenta de l'ICA, els meus col.legues Joan Bestard i Carles Bidón-Chanal, que si que eren molt amics seus, Marisol García, que va ser deixebla seva i el mateix Jorge Herralde. Hi esteu convidats.



Canals de vídeo

http://www.youtube.com/channel/UCwKJH7B5MeKWWG_6x_mBn_g?feature=watch