dijous, 19 d’agost de 2010

Les aportacions de Maria Jesús Buxó a una antropologia viària. Nota als membres del Grup de Treball en Etnografia dels Espais Públics de l'ICA

La meva companya de Departament, a més d'amiga i sempre mestre, Maria Jesús Buxó, m'ha passat un seguit de materials que justifica un senyalament: el que això que estem fent amb els nostres amics de l'ISCTE i del CRESSON sobre apropiacions socials de l'espai urbà i les problemàtiques derivades del procés d'automobilització de ciutats africanes com Nouakchott, Praia i Addis Abeba -si més no pel moment-, i abans de Lisboa, Cáceres o Barcelona, tenen un precedent important en coses que havia fer i publicar María Jesús des de ja fa temps.
A mi em sonava que havia col.laborat amb la companyia d'assegurances Wintherhur en alguna recerca, però ja coneixeu aquesta maledicció que fa possible passar-nos la vida sense saber que fan els nostres veins de despatx, ni tant sols quan són, com és el cas, persones que t'estimes i respectes. Ara he descobert que ella i el meu vell i sempre estimat amic Fernando Torrijos van publicar l'any 2000 un llibre que s'antulla interessantíssim i que corro a demanar: Las culturas del riesgo y la seguridad vial (Fundación Winthertur). D'abans hi ha un article seu al número 73 de Cuadernos de Etnología y Etnografía de Navarra que es diu "Riesgo y cultura. Proyecto de investigación antropológica en el ámbito de la seguridad viaria". És del 1999.
El cas és que m'ha passat un seguit d'articles en paper que em miro i resten a la vostra disposició al meu despatx. Són "Els reptes cívics de la mobilitat. La distracció i la sanció", dins Trànsit. Civilització o barbàrie (Institut d'Estudis de Seguretat); el llibre el tinc sencer, per si el necessiteu.
Per cert, seguint la pista d'aquests treballs de Buxó m'he trobar amb una tesi que he vist que ens podia interessar. És de Jordi Sauret, llegida a l'Abat Oliva, i titulada "La siniestralitat viària a Catallunya". La trobareu a http://www.tesisenxarxa.net/TDX/TDX_UAO/TESIS/AVAILABLE/TDX-0403108-111126//Tjsp.pdf.
M'ha passat algunes coses més. Per si us interessen. Les teniu al despatx. Per exemple, "A Walk through Identity in the Gardens of Catalonia", a Joan Ramon Resina (un altre bon amic, per cert), Iberian Cities (Routledge), "La ciudadanía como identidad urbana innovadora", a K. Aginagalde i J.IO. Arenas, eds., Casco Antiguo de Cultura Comtemporánea (Ayuntamiento Vitoria).
Res. Sols posar-vos al corrent d'aquests materials i reconèixer el precedent que Maria Jesús implica del que estem fent.
Per cert, seguint pistes d'aquestes coses que havia publicat Maria Jesús sobre el tema he descobert per casualiat un apartat del llibre Introducción a la antropología social y cultural, de Carmelo Lisón Tolosana (Akal), que igual ens interessa. Es titula "Antropología aplicada" i "Una aplicación en el ámbito de la seguridad viaria: peatones en rodaje".
Vinga, que ja teniu feina llegint o buscant això.
Salutacions.

Canals de vídeo

http://www.youtube.com/channel/UCwKJH7B5MeKWWG_6x_mBn_g?feature=watch